expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

30 November 2009

corat - coret...

wajah kucing yang menenangkan hati.. Subhanallah..

Assalammualaikum....
tak tahu nak post ape sebab takde idea. Sengaja nak mencoret sesuatu kat sini...


Minggu ni kurang sihat..
batuk dan selesema yang masih tak baik-baik..
Salah sape? salah sendiri jugak sebab main kucing sangat..
takpe lah, nak buat camne, kafarah dosa la tue..

Minggu ni jugak sakit kepala tak henti-henti..
waktu raya hari tu, makin bertambah sakit..
sebab makan daging banyak sangat kot..
Ana syak migrain je sebab sejak form 1 lagi sakit kepala..
Sebab tue kena pakai cermin mata ni..
Tak tahu la kalau ade penyakit lain plak..
sebab tak sempat nak pegi check la...
InsyaAllah takde ape-ape..

Bulan ni banyak hal kena settle..
Bukan ana la, tapi parent kena settle..
Hal ana, kakak2 ana..
Hm2.. semoga dipermudahkan semuanya..

Tengok gambar-gambar kawan-kawan..
Semuanya macam hepi je..
Buat hati sedih je..
Tak nak sedih hati, didelete FB tue..
Lagipun malas nak penuhkan inbox email..
Penuh tuuuu...
Tapi, active balik..
Kejap lagi nak delete balik..
Kacau betul jiwa..
Hihihi...
Takpe la... malas lagi nak layan FB..
Ape nak jadi, jadi la eik..

Bile sakit ni, jadi tak larat sket..
nak baca al quran asyik terbatuk aje..
batuk kering aje..
Nak solat, kepala pening-pening...
Selalu je terbaring dan rehat-rehat saja..
Penat dan letih aje memanjang..

Hm...
berhenti kat sini dulu la..
tak tau nak tulis pe dah...
Sape-sape yang read this entry, doa2kan ana..
ok...
salam..
pen off..


19 November 2009

Cikgu owh.. Cikgu..


Dugaan tak pernah berhenti. Ana baru je nak menarik lafaz lega selepas permohonan rayuan ana kali kedua untuk Ijazah sarjana Muda Perguruan ke BPG telah dibawa masuk mesyuarat pada Jumaat lepas. Tapi tengahari tadi tadi….

Sayup-sayup kedengaran suara azan diiringi rintik-rintik hujan yang tak berhenti sejak dari pagi tadi. Ana memandang ke langit melalui tingkap bilik. Hm.. aman nye.. mate ngantuk jugak nie. Solat tak lagi.. Huhuh… “ ring…ring..ring…”(sebenarnye bukan bunyi camni).. hp mak ana berdering buat ana tersedar dari lamunan atau mengelamun. Ana pegi la angkat phone tue sebab mak kat dapur dan jauh nak naik atas nak angkat call. Eh, sape plak ni..

Ayah chu : Hello assalamualaiku…

Ana : Waalaikummusalam.. ye?

Ayah chu : Ika ye? Ayah chu nie.. abah ade? Nak cakap dengan abah jap



Ana pun pegi la panggil abah yang berada kat luar rumah mase tue. Tengah prepare untuk buat laksa. Ana cube menangkap butir-butir percakapan antar pak cik ana dengan abah. Air mata mengalir tanpa disuruh. Semuanya sebab gara-gara pak cik ana dapat surat yang menyatakan dia perlu membayar RM10,000 sebagai ganti rugi sebab ana dibuang maktab dan telah melanggar perjanjian dengan bahagian tajaan. Ana tak terkata ape dan tersu menangis dan menangis lagi. Ana masuk bilik, tutup muka dan layan perasaan sorang diri. Satu persatu wajah orang-orang yang ada kaitan dengan masalah ana ni menerjah ke kepala. Dalam hati ni bermonolog. “Sape suruh bpg buang aku? Ape salah aku? Aku tak tahu menahu pun result sebenar aku.. Sape punye angkara yang buat aku jadi macam ni?.. Kesian mama dan abah… malu dengan ayah chu… aku dah belajar betul2.. kenape orang tindas aku macam ni?” Semuanya bermain diminda yang kusut nie. Air mata menitis lagi. Mak pula cakap ana ni tahu menangis je. Jalan penyelesaian tak jumpe jugak. Rase nak pecah dada nie bile dimarahi disaat fikiran sedang kusut, tension, marah. Semuanya berselirat macam wayar dalam CPU. Biarlah ana menangis untuk tenangkan hati ana nie. Kecewa sangat dan hanya ana yang tahu peritnye. Ana tak endahkan kata-kata mak yang sedang nasihat ana tue. Ana pandang langit dan cuba kuatkan hati. Semuanya dari Allah dan jika ana teraniaya maka Allah yang akan membalasnya. Ana sapu air mata yang masih bergenang dan bingkas bangun untuk solat zuhur. Kucing ana macam tahu-tahu je ana tengah sedih. Diikutnye kaki ana ni melangkah dan ajak ana bergurau dengan die. Kucing walaupun haiwan, tapi kadang2 kite tak tahu Allah hadirkan die untuk tenangkan hati dan gembirakan hati yang tengah sedih tu. Waktu ana amek wudu’ ditunggunye ana kat depan pintu bilik air. Kemuadian kucing ana main-main lagi kat kaki ana. (memang jenis suke kejar kaki). Ana angkat kucing ana dan letak atas katil. Tak lame kemudian dia tidur. Selepas solat, ana doa agar Allah kuatkan hati dan tunjukkan jalan untuk ana. Ya Allah jika benar aku dianiaya, maka tunjukkanlah siapa dan jika tidak, Kau permudahkanlah urusanku..


Kucing memang buat kite gumbira..

Selepas menunaikan solat, ana keluar dari bilik dan setlekan masalah ganti rugi tue dengan abah. Surat bagi pihak ana dan abah dah sampai tadi. Surat mengenai tuntutan ganti rugi sebab dibuang kolej(tak suke ayat nie sebab macam ana wat silap disiplin je. Huh).Kena jelaskan dalam tempoh 60 hari. Abah call bahagian tajaan dan abah cite la yang kami dah buat rayuan ke bpg dan keputusan tak tahu lagi. Pihak tajaan cakap mereka tak diberitahu tentang itu dan hanya menerima arahan dari pihak atasan yang menyatakan ana gagal( gagal untuk level ovc je bukan Malaysia) dan dibuang kolej( padahal ana dah gi bpg and bahagian dasar cakap takkan buang student kecuali masalah disiplin. Huh). Itulah masalah birokrasi. Terima arahan dan pihak lain plak tak inform jabatan lain. Biru haru jadinye. Tapi mungkin tu cara dorang bekerja dan kite pun tak tahu melainkan kite kerja kat BPG tue kan. Tapi kalau rayuan ana untuk sambung berjaya, maka tak perlu la bayar. Ok. Setle yang tue. Abah call bahagian HEP plak tanye pasal rayuan ana. Rayuan dah dibawa masuk ke dalam meeting dan keputusan seterusnye akan diambil oleh pihak unit Pengambilan dan penempatan pelajar. Adus!!.. banyak nye unit. Pening kami semua. Abah ana try call unit pengambilan. 2,3 kali call semuanya number busy.. Huhu.. jadi ana masih tergantung-gantung kat sini. Tak tahu keputusan ana macam mane. Just wait aje lah disamping doa yang tak putus-putus. Sebenarnye dah agak fed up ngan masalah ana nie. Dah down sangat2 dah. Tapi disebabkan tuntutan tue, ana memang kena tuntut hak ana yang sewajarnya.


Tak dapat call BPG, try no nie 24434.. Direct mesti dapat..

Ya Allah, bantulah diri ana yang kerdil ini. Ana tak berdaya melainkan meyerahkan hidupku dan matiku hanya padaMu. Ujian yang Kau berikan, mencabar diriku namun syukur kerna Kau masih memberikan ana kekuatan untuk senyum. Sesunggunya segala-gala yang berlaku ke atas diri ana ini telah Allah aturkan sejak azali lagi dan ana perlu redha. Tetapi tak bermakna ana hanya menunggu tanpa berbuat apa-apa. Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum jika mereka tidak ingin berubah. Jika ana dizalimi, hanya Engkau yang layak untuk membalasnya. Amin…

Sahabat-sahabat ana sekelian, ana mintak antum semua dapat doakan agar rayuan ana Berjaya dan ana dapat teruskan perjuangan ana sehingga ke akhirnya… InsyaAllah…

Allah berfirman : Berdoalah padaKu, nescaya akan Aku kabulkan…

wallahua’alam… la tahzan innallaha ma ana…

17 November 2009

LANGKAH TERCIPTA - UNIC


Salam. Just wanna share this liric wif u...

Semalam aku kelukaan,
kecewa kehampaan,
mencalar ketabahan.

Mimpi yang sering ku harapkan,
menjadi kenyataan,
namun tak kesampaian.

ALLAH..
inginku hentikan langkah ini,
bagaikan tak mampu untuk ku bertahan,
semangat tenggelam,
lemah daya,

Haruskah aku mengalah,
namun hati kuberbisik,
inilah dugaan.

Dan mataku kini terbuka,
pada hikmah dugaan,
uji keimanan (menguji keimanan),

Tak dilontarkannya ujian,
di luar kekuatan,
setiap diri insan.

ALLAH..
pimpinlah diriku,
tuk bangkit semula,
meneruskan langkah,
perjuangan ini,
cekalkan hati dan semangatku.

Kurniakan ketabahan,
agar mimpi jadi nyata,
PadaMU ku meminta.

Daku mohon agung kudratMU,
Wahai Tuhan yang Satu,
Segalanya dariMU.


16 November 2009

Ana dulu dan sekarang....T_T


Selesai solat isya’, ana termenung panjang sambil memandang ke sejadah dengan pandangan kosong. ‘Hm… ape yang ana rase hilang dari diri ana ni…’ Disaat itu ana terkenang zaman sekolah ana. Satu persatu kenangan menerjah masuk ke ruang minda. ‘ kenape rase macam sekarang ni ana lagi taruk berbanding dahulu…? Sekali lagi soalan menerjah ke benak fikiran. Hm… ana dulu sangat berbeza berbanding sekarang dan jiwa ana sendiri lebih merindui keadaan ana yang dahulu. Keadaan ana di dalam suasana tarbiah dan terjaga. Di sekolah agama ana diajar mengenai ikhtilat dan didikan itu benar-benar telah membuatkan ana jatuh cinta untuk mengekalkan identiti sebagai pelajar sekolah agama. Namun bukan itu yang ana inginkan, tetapi lebih kepada ana jatuh hati dengan islam yang mengajar umatnya untuk memelihara diri. Sekarang? Ana bagaimana? Pergaulan ana bagaimana? Ihktilat ana bagaimana? Semuanya buat ana sedih dan bimbang jika ana menjadi seorang yang celaka jika harai2 sebelum ini lebih baik dari hari2 selepasnya. Batin ana menjerit untuk lari daripada berhadapan dengan realiti dunia yang sebenar yang segalanya perlu dikawal oleh manusia itu sendiri. Tiada peraturan sedangkan dengan peraturan-peraturan itu lah ana selesa untuk meneruskan kehidupan ana. Tiada gangguan dan ana tak perlu memaksa diri untuk cube bersosial dengan makhluk bernama lelaki. Sememangnya dibolehkan untuk berurusan dengan lelaki tetapi dengan batas-batas yang tertentu. Tetapi, keadaan diluar menuntut ana untuk berinteraksi lebih dari sekadar urusan yang penting. Dari diri ana yang tidak pernah bergelak ketawa dengan lelaki, ana sudah biasa dengan situasi itu. Tiada rasa dosa dalam diri, tiada rasa takut dalam hati…. Kemana identity diriku yang dahulu?

Ana di zaman persekolahan.

Di zaman persekolahan dahulu, ana sememangnya seorang yang sangat takut untuk berurusan dengan insane yang bergelar lelaki. Untuk berbincang tentang urusan yang penting tidak mengapa tetapi jika disapa dengan sengaja oleh pelajar muslimin, secara automatic ana sangat takut dan melarikan diri. Tetapi jika pelajar muslimin itu sengaja mengacau tak tentu pasal, lebih-lebih lagi pelajar yang nakal, dengan beraninya ana merenung tajam(astaghfirullah.. tapi dah geram sangat kat budak2 macam tue). Sukar sekali untuk melihat ana berbual kosong dengan pelajar-pelajar lain. Ana lebih suka jika diri ana tidak dikenali kerana tidak mahu diganggu. Ada juga yang mencuba tetapi semuanya tidak member I kesan kepada ana. Seolah-olah ana ini ber “HATI BATU” Tidak berperasaan. Serius memanjang dan tidak berminat untuk membuang masa ana dengan berbual kosong. Ana peduli ape orang nak cakap ana ber hati batu yang penting duniaku jangan kacau!! Pernah sekali ana terpaksa buat satu task sejarah. Hmm.. subjek Sejarah memang subjek favorite ana. Ana terpaksa berkumpulan dengan muslimin. Hmm.. nak dijadikan cerite ana tulis essay dengan menundukan kepala tanpa melihat muslimin yang ada di depan mata. Ana tak tahu lah nak kata itu sesi perbincangan atau sesi memandang meja. Tapi ana sangat takut dan malu yang amat. Itu je yang ada dalam hati. Sampaikan pelajar muslimin cube untuk berbincang dengan ana pun ana buat tak tahu tetapi bertambah panas telinga ini dirasakan. Kadangkala jika ana perlu berbincang dengan muslimin, ana akan tutup separuh muka dengan buku. (apasal la ana ni). Tetapi selalunya ana buat muke cool je walaupun ana malu campur takut. Di KISAS memang tempat yang sangat sesuai untuk gadis seperti ana dan ana sangat gembira dengan biah solehah yang diamalkan disitu. Maka makin bertambah-tambah selesa lah ana untuk meneruskan kehidupan ana tanpa gangguan dan perlu berikhtilat dengan lelaki. Semuanya dapat dielakkan. (seronok)Pernah suatu ketika buku ana tertinggal dikelas. Ana ingin mengambilnya kembali, tetapi kelas telah digunakan untuk muslimin prep. Ana plak pada masa tue terpakai bedak wangi sebab ingatkan tak berselisih dengan muslimin sebab memang begitu la peraturan di KISAS. Kelas prep dipisahkan antara muslimin dan muslimat. Berbalik kepada citer tadi,ana pergi ke kelas berseorangan dengan perasaan takut dan bimbang. “tok..tok.. pintu diketuk..” Ana memanggil ketua kelas ana.. “Ye atikah, enti nak ape?” Dengan perasaan takut tapi muke yang cool ana menjawab “ Boleh tak antum semua keluar dari kelas jap? Ana nak ambil barang”.. Huhu… suke-suke aje ana ni bagi arahan kat ketua kelas. Tapi Alhamdulillah, semua muslimin dalam kelas ana sanggup keluar. Ana pun masuk ke kelas dengan pantas dan mengambil buku yang tertinggal. Begitulah keadaan ana waktu disekolah dahulu. Ana bukan jadi macam tu hanya sekadar mengikut peraturan, tapi ana memang dilahirkan Allah dengan perasaan macm tue. Hm.. hanya kerana sebiji buku, semua muslimin terpaksa keluar dari kelas. Tak pe la…

Ana selepas sekolah..

Hmm.. keadaan sekarang jauh berbeza dengan dahulu dan ana pun tak tahu nak cite macam mane. Bukan lah ana bertepuk tampar dengan lelaki tetapi ana merasakan batasan ana sudah langgar dari segi ikhtilat dan perbicaraan ana sendiri. Ana tak suke keadaan macam tue dan terasa amat rindu untuk kembali hidup dalam biah yang dulu yakni biah solehah. Ana akui iman ana tak cukup mantap untuk menjadi benteng buat ana bagi berhadapan dengan dunia luar. Adakalanya ana terlencong dari batasan diri. Sukarnya untuk menjadi diri sendiri. Bila ana menjaga diri, dikata kera sumbang kerana tidak bersosial dengan classmate. Argh… semua tu ideology je… kalau tak bersosial dengan budak lelaki pun, boleh Berjaya jugak la. Huh… Suke hati ana la kalau tak nak bergaul dengan budak lelaki kalau takde urusan. Tapi ader plak yang menguji. Katenye ana senyap sangat. Huh.. pengalaman yang ana takkan lupe sampai bile2. Ana menjaga pergaualan dikatakan ana pelik. Huh.. kamu yang pelik bile berpegang tangan dengan bukan mahrammu.. huh.. dan kadangkala ana turut terpengaruh dengan ideology ini. Bergurau tanpa batasan, ketawa bersama-sama. Dimana malumu sebagai wanita? Benci betul dunia luar yang buat ana jadi macm tue. Tapi semua tu sebenarnya mengajar ana jugak yang memang takde confident untuk berhadapan dengan muslimin. Tapi takkan la nak buid confident sampai tak kisah kalau bergelak dengan lelaki?! Pernah juga ana ketawa dan ada muslimin yang menegur cute bile ana ketawa. Astaghfirullahalazim!! Teruknye ana… sape suruh ketawa depan lelaki lagi? Hati bukan jadi berbunga dibuatnya, tetapi jadi terkejut dan serba salah dibuatnya.. huh.. dah la… tidak mahu diungkit lagi peristiwa itu. Benci dengan keadaan ana yang macam tue.

Terlajak perahu masih boleh diundur..

Hm.. selepas ini ana akan betul2 menjaga adab ana sebagai muslimah biarpun dimana ana berada. Islam telah mendidik muslimat agar menjaga maruahnya dan ana akan berusaha untuk menjaganya. Sesungguhnya ana hanya ingin menjadi hambaNya yang terbaik. Ana tidak mengharapkan pandangan manusia tetapi mengharapkan Dia sentiasa memandang, menjaga, dan mengasihi ana setiap masa… insyaAllah… Ya Allah ampunkan diriku yang lemah…


P/s : Rindu nak belajar dalam suasana yang islamik...

Hati ana yang kecil...

Hati ana yang kecil ini..
Tetap memerlukan seseorang disisi..
Untuk menyokong ana di kala sedih..
Memberi inspirasi di kala buntu..

Hati ana yang kecil ini..
Tetap memerlukan sekeping hati yang kecil lagi..
Untuk menyempurnakan kehidupan ini..
Sebagai perlindung diri yang lemah..

Hati ana yang kecil ini..
Tetap mengakui bahawa tulang rusuk kiri ku..
Milik seorang yang telah ditakdirkanNya untukku..
Namun selagi belum masa ketentuanNya..
Maka ana akan sabar menanti dirimu...
Bersama akad mulia yang dilafazmu...

13 November 2009

Jalan Pulangku - UNIC



Jalan Pulangku

Album : Langkah Tercipta
Munsyid : UNIC

Tundukku malu didepanMu
kernaku insan berdosa
kuadukan sesalanku
apakah kan Kau terima

kesunyian ini sedarkan diriku yang lena
tinggalkan semalam yang nanah
lantas meratap hina kan ku pada sempurnaMu
terpaut aku tak berpaling

ku bersyukur hanya padaMu tuhan
kau temukan laluan bermula
Dan cintaMu bagai air di tandus sahara buatku melepaskan dahaga

suburkan cahaya menerangi langkahku
semaikan segala hiasan indah cintaMu

ku bersyukur hanya padaMu tuhan
kau tunjukkan laluan ku pulang
Dan cintaMu bagai air di tandus sahara buatku melepaskan dahaga

ku mohon kau tenangkan gusar hatiku yang rawan
bimbang Kau singkirkan taubatku
kurayu Kau hulurkan keampunanMu padaku
kelakku zalimi diriku

Janjiku padaMu abdikan seluruh jiwa
sehingga masanya kau seru hujung nyawaku(x2)

ku bersyukur hanya padaMu tuhan
kau tunjukkan laluan ku pulang
Dan cintaMu bagai air di tandus sahara yang melepaskan dahaga

Tak jemu dimanakah hentinya rayuan taubatku padaMu....