expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

13 October 2012

DOA PENGASIH


Assalamualaikum…

Bertemu lagi di ruang NIS dengan post yang agak berbentuk kedewasaan sedikit. Ehem2.. walauapun saya tahu kebanyakan pembaca blog saya di kalangan pelajar yang sepatutnya focus kepada pelajaran, tetapi disini saya juga ingin menyentuh mengenai preparation Baitul Muslim buat yang on the right time and the way untuk kearah gerbang perkahwinan. Buat adik-adik yang masih bertungkus lumus dengan pelajaran boleh jadikan artikel ni untuk family-family dulu ye. Jangan fikir manyak2 pasal Baitul Muslim. Nanti pelajaran entah kemana pulak. Huhu…

Lama jugak la tak buat artikel pasal Baitul Muslim ni dan kali ni kongsikan sedikit pandangan dan cadangan saya bagi mereka yang inginkan pasangan yang soleh dan solehah dan berakhlak terpuji. Sebagai  seorang manusia yang mempunyai pelbagai kehendak dan keinginan yang kadangkala melampaui keperluan kita mesti ada cirri-ciri tertentu bakal pasangan kita. Kan? Dan adakalanya sampai ada yang fobia dan sangat-sangat terperinci dalam memilih bakal pasangan sampai semua orang ditolaknya. Adakalanya juga kita dah istikharah dan kita rasa dah betul dah pilihan kita tapi ade sesetengah sikap dia tu kita tak berapa berkenan dan kita nak die ade cirri-ciri yang kite nak.. Ye lah kan nanti dia tu bakal jadi ayah atau ummi pada anak-anak kita jugak kan? Hm2..

So nye.. memang kita tak boleh nak ubah seseorang mengikut kehendak kita dan pakar psikologi jugak ada menyatakan bahawa kita jangan cuba ubah seseorang ikut kehendak kita dan suruh dia berubah sebab nanti orang tu rasa kita nak kongkong dia. Dari sudut perspektif islam plak mungkin orang tu akan berubah sebab kita, bukan kerana Allah. Jadinya perubahan itu bersebabkan makhluk.

Jadi dekat sini saya nak bawak sahabat-sahabat semua merenungi kekuatan doa dalam mendidik seseorang menjadi hambaNya yang baik dan taat. Mungkin takdir Allah jika dijodohkan dengan seseorang yang kita tak berkenan dengan sikapnya  atau mungkin juga dalam perspektif family kita sendiri ada adik-adik beradik kita yang tak solat atau tak jaga aurat. Jadi nak ubah seseorang dengan menyuruh dia berubah memang satu strategi yang sukar untuk berjaya. Jadi apakah yang paling berkuasa untuk mengubah akhlak dan peribadi seseorang?? DOA.. ye.. doa adalah senjata dan kekuatan umat islam.

NI pun nakal jugak kadang-kadang.. huu.. hamba yang banyak khilaf dengan Allah..



Dengan mendoakan agar Allah memelihara bakal pasangan atau mungkin kita tak ketemu jodoh lagi, kita mintak Allah tolong pelihara akhlak si dia, pelihara iman si dia dan ketemukan dia dengan sahabat-sahabat yang soleh. InsyaAllah, dengan niat yang ikhlas dan usaha untuk doa bersungguh-sungguh maka Allah akan kurniakan pasangan yang baik untuk kita yang buat kita rasa tenang dan senang denganya. Tak susah.. ^^V…

Untuk family kita sendiri pun, kalau ada yang nakal sket tu, banyak2 berdoa untuk Allah perelokkan akhlaknya dan jangan lupa untuk doakan untuk diri sendiri. Bagi saya tu lah doa pengasih yang mujarab. Doa pengasih supaya kasihkan  Allah.

Saya rasa dalam perspektif baitul muslim pun kene praktikkan doa macam ni. Supaya kita senang nak deal dengan zauj atau zaujah nanti. Kan? Supaya Allah mudahkan kita untuk memahami pasangan bila dah berkahwin sebab bukan senang nak bina persefahaman. Ustaz saya sendiri pun katanya nak faham isterinya amek masa 7 tahun. Hm2..

Akhirnya, saya cuma nak tekankan kat sini tentang keberkesanan doa tu yang paling utama. Dan untuk semua sahabat-sahabat yang bakal mendudukan final exam minggu depan jangan lupa jugak untuk berdoa supaya dipermudahkan Allah. Study-study juga tapi jaga solat juga. Jaga ibadah jugak. Jangan study sampai lewat pagi tapi subuh kegajahan. Huhu.. pesan buat diri sendiri dan juga ahli bilik ni jugak. Kan2?? Kalu study bagai nak rak tapi tak jaga hubungan dengan Allah macam mana nak dapat keberkatan kan?? Berjaya tu mungkin berjaya sebab Allah dah janji dah sesiapa yang berusaha akan berjaya. Tapi disisi Allah?? Hm2.. kita pun tak tahu.. ape-ape saya ucapkan selamat menjalani peperiksaan akhir ni yek. Saya ni pun tengah bertungkus lumus (yeke?) jugak untuk siapakn thesis ni dan juga study yang mana belum disentuh lagi untuk exam nanti.. hehehe…

Najihah say : doakan saya jadi anak yang solehah.. ^^..


Ok ye.. sampai sini dulu.. assalamualaikum..

p/s : doakan saya dapat menjadi isteri yang solehah, penyejuk mata dan ummi yang baik untuk anak-anak.. hihi.. (cewah)

07 October 2012

Achieve Your Dream!!


Assalamualaikum…

Dah hampir seminggu lebih saya tak update apa-apa entry dekat blog ni. Kesibukkan dengan schedule dan juga urusan study yang lain menyebabkan saya tak mampu nak menaip sesuatu di sini. Semalam ada seorang sahabat bertanya bila lagi nak update blog? Dah seminggu tak diperbaharui. Lalu saya memberikan beribu alasan. Huhu. Bukan tidak mahu update tapi masa itu sangat mencemburui saya. Sekarang lagi busy dengan menyiapkan script untuk mock trial dan preparation yang lain. Mock trial hari selasa ni. Mohon doa agar semuanya dipermudahkan.


Kali ni saya hanya ingin menulis berkenaan dengan dream, impian atau cita-cita. Setiap orang mempunyai cita-cita masing-masing. Cuma bergantung kepada individu tersebut dalam mengatur strategi on how to achieve their dream. Saya juga mempunyai cita-cita yang saya pendam dan inginkan sejak saya berada di tingkatan 1 lagi yakni bergelar seorang peguam syarie. Saya letakkan matlamat saya dengan jelas untuk mengarahkan diri saya ke arah cita-cita saya tersebut tanpa berpaling lagi. Saya masih ingat saya pernah membuat lakaran mengenai impian dan apa yang saya inginkan dalam hidup. Saya tulis bahawa saya ingin mendapat 9A dalam PMR kemudian diikuti dengan SPM dengan mendapat 11A1 dan akhirnya ke UIAM untuk mengambil jurusan Syariah Undang-Undang.  Itu perancangan saya dan saya berusaha  kearah itu tanpa memikirkan perkara lain. Namun lain pula perancangan Allah dimana saya hanya memperolehi 8A1B di dalam PMR pada tahun 2004 dan 9A2B dalam SPM pada tahun 2006. Itu perancangan Allah buat saya dan saya terima kerana itulah yang setimpal dengan doa dan usaha saya selama masa tersebut. Allah itu maha adil dan memberi mengikut apa yang diusahakan oleh hambaNya. Seterusnya dalam permohonan UPU saya tetap letakkan jos pengajian syariah undang-undang sebagai target utama dan  Alhamdulillah saya diterima masuk ke Pusat Matrikulasi UIAM dalam bidang Undang-undang. Namun perancangan Allah sekali lagi kerana hati saya yang pada masa itu masih tak keruan dan dilemma dengan keinginan ibu bapa yang inginkan saya menjadi pendidik membuatkan saya keluar dari UIAM untuk berada di IPGM. Saya tidak salahkan sesiapa bahkan itu adalah perancangan Allah yang terbaik buat saya kerana dengan kepergian saya ke IPGM membuatkan saya memperolehi pelbagai hikmah yang telah membentuk diri saya sekarang. Iu adalah tarbiyyah Allah buat saya dan saya amat mensyukuri nikmat tersebut.

i will achieve my dream.. 

Saya masih lagi mencintai bidang perundangan islam dan hati saya tak pernah henti untuk mencapai impian itu. Allah bersama-sama dengan sangkaan mahlukNya dan saya diuji dan tidak dapat meneruskan pengajian di bidang perguruan. Saya tidak bersedih walau sedikit dengan kegagalan itu Cuma saya sedih kerana melihat kepada ibu bapa saya. Bukanlah bermakna saya sengaja menggagalkan diri saya tetapi dek kerana konspirasi dan birokrasi dan juga aturan Allah telah menjadikan ianya begitu. Sememangnya saya sendiri telah jatuh hati dengan bidang perguruan namun tidak kesampaian. Sejak kegagalan tersebut saya tidak patah hati untuk menyambung pengajian saya walau di mana saya berada, walau sepayah mana pun dan akhirnya saya dapat menyambung kembali cita-cita saya dalam bidang Syariah Undang-Undang disini. Ibarat bulan jatuh ke riba. Tetapi masih lagi rindu bidang perguruan yang ditinggalkan hingga saya juga bercita-cita untuk menjadi seorang guru satu hari nanti. Namun buat masa ini, saya menetapkan matlamat saya untuk berkhidmat sepenuhnya di dalam profession perundangan islam kerana saya memikirkan tahap kemampuan saya sendiri. Mungkin saya hanya menjadi seorang guru kepada anak-anak permata hati keluarga sahaja dan tak lupa kepada anak-anak saudara saya yang comel-comel belaka.


Begitulah aturan Allah yang sangat cantik jika kita pandang dari sudut hikmah. Berbalik kepada Achieve Your Dream, saya nasihatkan adik-adik dan juga sahabat-sahabat saya agar berusaha sehabis baik untuk mencapai impian anda. Jangan pernah rasa lemah dan rasa diri tidak mampu untuk mencapainya. Achieve your goal selagimana masa masih ada dan anda mampu untuk mencapinya. Each of us have our own ability that given by Allah and it’s just up to us to find it and manage it for our life.  Masih belum terlambat untuk kita merancang dan bergerak kearah itu. Namun dalam merancang juga perlu letakkan rasa redha kerana kita perlu ingat bahawa kita merancang, Allah juga merancang dan perancangan Allah itu adalah yang terbaik.

each person have their own ability.. search for it and use it to achieve  what do you want in this life and for akhirat.. insyaAllah.. 

Satu formula yang ingin saya kongsikan disini buat sahabat-sahabat yang ingin mencapai impian masing yakni



Pertamanya, tetapkan matlamat jangka pendek dan jangka panjang anda atau matlamat dalam setiap stage kehidupan anda. Sebagai contoh bagi pelajar diploma seperti saya, selepas diploma ini saya mahu menyambung ke  dalam bidang Undang-Undang Syariah.

Kedua, berusaha untuk mengenalpasti bagaimana caranya untuk anda mencapai matlamat tersebut. Contohnya dengan bertanya kepada pensyarah apakah aspek-aspek yang diperlukan bagi megambil bidang tersebut. Contohnya kalau nak sambung Undang-Undang Syariah, uni mana yang bagus, kemudian search tentang requirement untuk ambil bidang tersebut di uni yang dirasakan bagus.

Ketiga, tulis matlamat anda setelah anda pasti bahawa anda ingin mencapainya mengikut kemampuan masing-masing. Jangan jadi seseorang yang hanya bercerita di atas awan ye.. Buat sesuatu mengikut tahap kemampuan kita. Kenapa kene tulis?? Sebab supaya kita jelas dan tahu matlamat kita disamping motivasi buat diri.

Keempat, bergerak atau berusaha mengikut apa yang telah anda aturkan bagi kehidupan anda disamping berdoa kepada Allah dan bertawakal dengan apa yang dirancangkan.. Jangan lupa hubungan dengan Allah itu kene jaga dan yakin dengan kehendak Allah..

Hm2.. ini hanya sekadar perkongsian yang saya lakukan buat diri saya yang dhaif ini. Buat adik-adik dan sahabat yang lain mungkin ada cara masing-masing.^^…


^^.. Ma'attaufiq wannajah everyone!!..


Akhirnya, saya mendoakan kejayaan sahabat-sahabat saya dan juga saya mohon doa kalian juga untuk kejayaan saya juga.insyaAllah 15hb Oktober akan bermulanya exam week di kampus saya. Saya ucapkan Ma’attaufiq wannajah buat semua sahabat-sahabat yang bakal menduduki peperiksaan. insyaAllah ini merupakan peperiksaan saya yang terakhir di sini sebelum memulakan langkah untuk ke peringkat degree pula.. ^^.. Doakan.. wallahualam..