expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

11 June 2015

Ini Bukan Kisah Dongeng

Assalamualaikum..

" Akak.. seronoknya dah kahwin.. ada suami teman study.. nak mengadu pun ada orang di sebelah.. sweetnyeee.."

Aku hanya memandang dengan senyuman seribu makna.. Usia perkahwinan baru menginjak ke angka 10..10 bulan.. bukan satu tempoh yang cukup untuk aku rasa diriku cukup handal bicara tentang rumah tangga kerana aku sendiri pun masih dan masih dan masih lagi belajar erti perkahwinan yang sebenar.. Tapi.. satu perkara aku mahu pesan kepada anda-anda di luar sana yang masih belajar terutamanya.. Perkahwinan itu seperti laut.. adakala tenang..adakala gelora.. Dan satu perkara lagi yang kau perlu mengerti.. dunia perkahwinan setiap pasangan itu berbeza.. Hanya kau dan pasangan sahaja yang tahu bagaimana mahu mengendalinya..

Orang fikir sweetnya ada suami boleh teman study.. tapi kau tak tahu realitinya ada seorang isteri yang diuji saat berhadapan dengan exam, suami dikejarkan ke hospital.. anak meragam mahukan belaian si ibu kerana masalah kesihatan..


Orang fikir bestnya ada tempat mengadu.. Tapi kau tak fikir di saat kau mahu mengadu masalah, suamimu punyai masalah di tempat kerja, masalah kewangan, bakal dibuang kerja.. Dan saat itu si suami amat memerlukan sokongan isterinya..

Orang fikir lagi.. seronok dapat bercinta halal kan?.. Aku tak nafikan kemanisan dan nikmat yang Allah kurniakan.. tapi jangan lupa cinta manusia mudah terhakis.. dan syaitan juga memainkan peranan.. dan kau dan pasangan perlu banyak bersabar dan saling memahami menagani isu-isu rumah tangga..

Hakikatnya..Aku mahu nyatakan di sini, andai mahu berkahwin saatnya sedang belajar, bertanyalah kepada mereka yang arif dan sudah melaluinya.. Jangan hanya andaian dan bayangan kamu sahaja.. Kerana kau akan bersama pasanganmu selama-lamanya dengan izin Allah taala.. Supaya kau tidak bermimpi di siang hari.. supaya kau lebih matang menilai hal ini.. Wallahualam..

Perkahwinan bukan kisah dongeng..


p/s: Ucapan terima kasih buat suami yang sudi mengharungi segala onak duri dalam rumah tangga dan bersabar dengan ujian demi ujian yang mematangkan diri dan mendekatkan diri dengan Allah Taala.. Wallahualam..