expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

05 August 2015

SCROLL BLOG SENDIRIK

Assalamualaikum..

Dalam minggu ini saya asyik scroll satu persatu hasil penulisan dan pemikiran saya di blog yang biasa-biasa sahaja ini. Entah masih dibaca orang atau mungkin telah tenggelam dek kecanggihan teknologi masa kini. Facebook, Wassup, Telegram dan lain-lain. Tapi saya yakin dan percaya hasil penulisan saya ini juga dapat membantu diri saya mencari spirit yang hilang andai diri mulai tersilap langkah. Di blog ini juga saya belajar untuk merubah diri ke arah lebih baik dan positif sekiranya ada tulisan-tulisan yang mungkin bersifat pasif dan kurang matang. Dan ya.. saya juga dapat melihat bagaimana pemikiran saya berubah dari masa ke semasa. 

Adakalanya saya hampir tidak percaya benarkan apa yang ada di dalam blog saya ini sendiri adalah hasil tulisan saya. Kerana saya hampir-hampir terlupa bahawa itu adalah corak pemikiran saya pada waktu itu. Namun dalam masa yang sama saya sendiri termotivasi kerana yang menulis itu adalah saya. Jadi, ada sesuatu yang menyebabkan saya hampir lupa bagaimana pemikiran saya dibentuk pada waktu itu. Dan saya mulai menyelami diri. Ya.. waktu itu aku begitu ghairah dalam perjuangan. Begitu ghairah dalam menjadi ulat buku yang tidak jemu-jemu menghadamkan kalam-kalam ulamak. Dan dari situ saya dapat kenal pasti bagaimana saya kini. Bukankah itu sesuatu yang sangat bagus untuk kita lakukan dalam membentuk diri kita untuk menjadi manusia yang lebih baik dan berguna?

Adakala juga saya melihat ada hasil tulisan saya yang tidak matang, moody, terlalu mengikut perasaan dan begitu lemah dalam mengendalikan perasaan. Ditambah pula dengan luahan-luahan berkaitan dengan perkahwinan. Dan saya yang sekarang merasa agak menyesal dengan penulisan begitu. Tetapi saya bersyukur kerana dengan itu saya tidak akan mengulangi hal yang sama dan boleh juga menyelami perasaan mereka yang dilanda perasaan dan masalah yang sama seperti saya dahulu. Kerana kita pernah merasainya. Jangan dikeji mereka yang asyik bercerita tentang perkahwinan. Jangan dikutuk mereka yang asyik bersedih sahaja dan mengeluh dengan luahan-luahan yang macam-macam. Itu fitrah dan mereka dalam proses membentuk karekter mereka sendiri. 

Hasil daripada scroll dan scroll blog saya dalam minggu ini, saya melihat diri saya dahulu dan sekarang yang melalui pelbagai proses perubahan yang membentuk siapa diri saya yang sekarang. Yang pasti, ada yang perlu dikembalikan dan ada yang perlu dibuang tetapi jadikan ibrah dalam perjalanan kehidupan. 

Dan lagi satu, mungkin saya jarang sekali update entry di sini. Tetapi hasil tulisan yang sebelum-sebelum ini banyak membantu saya untuk mengenang kembali siapa diri ini. Mengenang kembali dugaan yang menguji. Mengenang juga kemudahan yang Allah berikan. Alhamdulillah.

Secara kesimpulannya, saya membuat keputusan bahawa saya tidak akan berhenti menulis supaya saya mampu mengenang siapa saya dulu dan kini dan juga mampu menilai siapa diri saya. InsyaAllah.

Wallahualam.

p/s: Suami tengok isterinya mengetuk keyboard update blog. Dibilangnya panjang. Nanti orang malas baca. Isterinya yang pintar menjawab gayak sasterawan negara "Aku menulis bukan mahu dipandang".. Cewah!!