expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Pages

12 August 2016

BUDI BAHASA BUDAYA KITA: LAPOR DIRI JPA

Assalamualaikum…
Alhamdulillah hari ni hari yang agak tenang sikit berbanding hari-hari yang lain.. Sebab hari ni hari Jumaat yang barakah.. Tapi sepatutnya bila hari Jumaat mestilah hari yang sangat-sangat menenangkan bukan? Tapi pagi-pagi lagi mood agak terganggu dek sikap-sikap orang yang tak sepatutnya berlaku..

As pelajar tahun akhir yang dah tamat pengajina dan pemegang biasiswa JPA, maka kami semua diwajibkan untuk melapor diri secara online melalui satu portal interaktif buat under JPA ni. But, maklumat untuk saya punya pengajian dan keputusan setiap peperiksaan dalam laman web tu ada yang silap. Puas sudah di email, di call tapi dah hampir sebulan masih belum mendapat sebarang balasan dan pembetulan yang telah dibuat. Sebab dah pernah alami problem berkaitan dengan perjanjian dengan kerajaan, buat diri ini sangat particular bab-bab kesilapan dalam maklumat ni. So, nak tak nak terpaksa la tangguh dulu untuk lapor diri. Tapi menungu dan menunggu still taka de perubahan. Takkan nak tunggu sampai diri sendiri kena denda sebab tak lapor diri? Nauzubillah..

So.. pagi tadi mintak suami temankan bawak ke JPA untuk selesaikan masalah ni. Dah email tak berjawab, call tak dapat, kita jumpa terus je la senang kan.. Sebab kalau kena denda yang kena bayarnya empunya diri ini. Bukan mereka pun. Huhu. Dan minta maaf juga buat suami sebab terpaksa susahkan sikit pagi ni walaupun dia busy sangat sampai tadi asyik duk jawab call dan balas wassup tak henti-henti masuk. Macam tu la kerja jadi jurutera macam suami saya. Saya nak citer pun tak pandai. Kata orang jadi Jurutera ni gaji bosar. Hehe.. itu expection orang.. kalau company bosar tu maybe la… tapi kerja dorang pun tak kurang stress juga.. suami saya hanya insan biasa yang juga perlu berhutang membayar loan kereta serta membayar cukai GST saban hari.. So, berbalik kepada kisahnya saya ke JPA tadi, saya dan suami pun menunggu di ruangan kaunter pertanyaan yang utama di Blok C. Orang tak ramai pun. Then bila giliran saya, saya pun menceritakan masalah saya. Saya beritahu yang saya dah email dan call but no respond. End up.. pegawai tu just jawab.. “Dah email tak pe lah” Saya masa tu rasa macam nak marah jugak la.. Kami datang untuk minta bantuan dari pihak anda, tapi anda hanya jawab begitu tanpa apa-apa tindakan lanjut. Siap tak pandang pun orang yang bertanya ni. Manner.. saya bagi 0 bintang.

Saya jelaskan lagi, if saya tak lapor diri lagi disebabkan hal ni, tak pe ke? Sebab bukan ke akan didenda kalau tak lapor diri dalam masa yang ditetapkan? Then dia dan seorang lagi hanya menjawab.. “Tak kena pun..” Hm2.. Saya memang dah malas nak layan, terus panggil suami dan lepas ucap terima kasih, terus berlalu pergi.. Saya pelik.. senang betul kerja anda ya.. kalau orang sampai datang jumpa anda di pejabat, maksudnya dia betul-betul perlukan pertolongan anda. Tapi anda hanya jawab dengan acuh tak acuh dan langsung tak memandang. Saya tak tahu lah betapa stressnya kerja anda tu. Masuk jam 8, keluar jam 5.. gaji tetap jalan .. tak pernah kena potong.. setiap tahun ada kenaikan dan lain-lain.. nak banding dengan penjawat swasta macam suami saya yang kadang-kadang tak tentu masa kerja.. malam pun kadang-kadang balik lewat.. kenaikan pun belum tentu dapat.. but at the end, mereka still bagi service yang terbaik pada customer..
Ini hanya saya harapkan.. why not bila saya jumpa anda, anda cuba untuk selesaikan setakat yang anda mampu.. mungkin ambil maklumat saya ke.. atau cuba cek dengan unit teknikal ke.. tak pun sekurang-kurangnya bagitahu dengan ayat yang lebih baik.. “ Ok puan.. takpe.. kalau puan dah hantar email tu, maksudnya nanti pihak kami akan betulkan.. dan puan tidak akan dikenakan sebarang denda jika terlewat lapor diri..” It’s easy kan? Daripada awak mengadap computer awak dengan memasamkan muka dan xpandang pun customer ni.. dan terus cakap dengan nada yang menyakitkan hati.. perlu diingatkan bahawa anda bekerja untuk memberi servis kepada rakyat..




Saya tak tahu ini semua mentaliti pekerja kerajaan atau apa.. Sebab acap kali juga bertemu dengan kakitangan kerajaan sedemikian rupa sikapnya. Saya tahu tidak semua begitu.. but please.. ubah la.. Satu hari nanti, awak pun perlukan pertolongan orang lain juga.. Bukan ke dapat pahala? Bahkan gaji yang awak dapat pun berkat.. Hm2..


Buat semua pekerja di luar sana, tak kira swasta atau kerajaan, jagalag adab anda.. kadang-kadang tu orang yang minta tolong dengan anda adalah orang yang betul-betul perlukan pertolongan. Dunia ni ibarat roda. Semua orang sibuk but please.. jangan sampai orang tak suka dan rasa sedih sebab diperlakukan macam sampah je oleh anda semua.. kadang-kadang yang datang jumpa tu entah-entah datang dari jauh semata-mata nak tanya tentang masalah dia.. dah.. call pun tak berangkat.. terpaksa la datang.. so.. hormatilah mereka juga.. dan anda juga akan dihormati.. Budi bahasa budaya kita..