expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Pages

05 April 2018

Bukan Selamanya Kuat

Assalamualaikum..

Sometimes terdetik dekat hati macam mana rasanya mengengdong perut yang ada baby dalam perut.. Sometimes tu terasa juga nak rasa peluk anak sendiri..
Sometimes terdetik keinginan nak jaga anak sendiri..
Yup.. itu semua naluri seorang yang sudah bergelar isteri yang menanti hadirnya zuriat dalam womb dia sendiri..

Kadang-kadang bukan tak rasa kenapa aku yang pelik.. tak normal.. sedangkan begitu ramai yang normal..
Kadang-kadang tu tanya diri sendiri why bukan aku yang dapat khabar gembira bila UPT naik double line walaupun aku pernah rasa sekejap..
Bila tengok orang up gambar baby, rasa sayu dekat lubuk hati..yeah..i'm not normal like you.. rasa cemburu tu biasa.. rasa macam orang yang ada anak ni kenapa tak nak faham orang yang sedang usaha nak anak ni.. macam-macam la..

But.. why aku kena rasa macam tu kan dah itu rezeki Allah pada dia.. normal la bila excited ada anak sendiri.. itu pun aku tak tahu macam mana mencabarnya dia nak jaga anak tu siang malam pagi petang.. maybe dia sendiri pun ada masalah yang aku tak tahu tapi aku tak ade masalah tu..

Aku yakin Allah tu maha berkuasa dan maha penyayang.. Dia takkan pernah dengan sengaja uji hambaNya dan Dia akan bagi ujian dan nikmat pada hambaNya dengan seadilnya.. aku kena ingat tu.. kena selalu ingat.. Sometimes kita rasa ujian kita ni teruk dah.. sampai rasa tak normal.. tapi sebenarnya ujian orang lain pun entah-entah mereka pun rasa macam ape yang kita rasa..

Ada orang ada anak tapi suami jenis tak bertanggungjawab..ada orang ada anak tapi terpaksa PJJ sampai dorang terpaksa ikat perut, cari duit siang malam sampai sakit untuk biaya kehidupan seharian.. Ade orang walaupun dia dapat kerja, tapi jodoh dia tak sampai-sampai.. dan dia pun dah jadi stress dan tertekan dek pertanyaan orang.. Ada orang nak kahwin tapi belum sampai rezeki.. 

so, semua orang ade ujian masing-masing kan?

Aku walaupun still tak ade rezeki untuk bekerja macam kawan-kawan lain yang dah ada kereta, duit semua, tapi aku ada suami yang sangat sayang pada aku.. yang jadi bestfriend aku.. orang lain ada yang berkahwin tapi suami tak heran.. akhirnya bercerai.. siap suami buat perangai.. so bersyukur.. ada orang dah ada anak tapi masa kualiti dengan suami dah tak ade.. lama-lama sorang ke timur sorang ke barat... so bersyukurlah..


Kalau semua Allah bagi dengan mudah dan senang, macam mana Allah nak nilai hamba-hamba Dia yang mana kuat usaha dan sabarnya. Kan?

kat sekolah pun ada ujian sebab nak tengok pencapaian kite,, ape lagi kalau dalam kehidupan..

No comments: