expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Pages

15 July 2013

Perkongsian Buat Adik-Adik KIPSAS yang ingin menyambung Ijazah di IPTA

Assalamualaikum... 




Kaifa hal adik-adik serta sahabat-sahabat KIPSAS? Diharapkan semuanya dalam keadaan sihat dan sentiasa di dalam rahmat Allah swt. Seperti yang saya pernah katakan di MukaBuku sebelum ini, saya ingin kongsikan tips atau perkara yang perlu anda lakukan bagi mereka-mereka yang ingin menyambung pengajian ke peringkat ijazah di IPTA. Apa yang bakal diberitahu adalah berdasarkan pengalaman sendiri dan antum semua boleh bertanya juga kepada pihak lain untuk maklumat lebih lanjut insyaAllah.

Semua sedia maklum bahawa permohonan UPU bagi lepasan STPM/Matrikulasi/Diploma dan Setaraf adalah pada bulan Mac pada setiap tahun. Jadi, banyak perkara yang adik-adik atau sahabat-sahabat perlu prepare untuk permohonan ini. InsyaAllah akan diberitahu kejap je lagik ye.. 

Ok.. let's start.. Perkara yang adik-adik dan sahabat-sahabat perlu prepare :

MALAYSIAN UNIVERSITY TEST (MUET)

Ok.. perkara pertama yang antum semua kena dapatkan adalah sijil keputusan MUET dan nak dapatkan sijil kene la amek MUET dulu.. Akak amek MUET waktu semester 5 kat KIPSAS pada bulan 3.. Kene alert dengan notice yang dikeluarkan oleh pihak akademik tentang tarikh permohonan untuk amek test ni atau google sendirik gune internet/wifi dan lain-lain ye... better adik2 jangan amek waktu dah last sem.. Nanti kalut plak nak tunggu result MUET tu sampai umah dalam keadaan nak mohon UPU.. Untuk keputusan atau band MUET ni, akak cadangkan adik-adik search dulu uni-uni yang adik-adik nak enter. Tengok minimum band yang dikehendaki bagi course yang adik-adik nak pilih. Sesiapa yang nak amek course Undang-Undang biasanya die nak Band 4.. Jadi, kene usaha betul-betul la ye.. Untuk UKM rasenye lagi rendah kot Band yang dikehendaki. Search jangan tak search. Kat UKM untuk amek Ijazah Pengajian Islam Syariah, Band 3 pun dah dapat masuk. ok? lagi satu, keputusan MUET ni ade expired date die tau.. Limit untuk 2 tahun sahaja tempoh sah nye.. 


ini contoh sijil muet



KEPUTUSAN SPM

Pemilihan kemasukan ke IPTA melalui UPU dipilih berdasarkan mata merit akademik dan kokorikulum pemohon. Dan markah merit yang dikira juga dilihat kepada keputusan SPM kite plus result PNGK kite untuk keseluruhan tahun pengajian. Jadi, result SPM pun dilihat ye.. Akak nasihatkan untuk adik-adik yang rasa result SPM mungkin rendah, boleh try amek semula SPM bagi subjek-subjek yang tinggi meritnye tu untuk memudahkan adik-adik dapatkan tempat di uni. Sebabnya kita bukan compete dengan budak-budak diploma yang nak sambung degree je. Kite compete dengan adik-adik lepasan STPM dan juga Matrikulasi. Sangat susah ye lepasan diploma nak dapatkan tempat. Tapi akak ada dapat info dari alumni UKM, yang menyatakan UKM lagi prefer budak-budak diploma. Tapi kite tak tahu maklumat tu betul ke tak. Jadi buat la ape yang patut untuk dapatkan tempat ye.. InsyaAllah.. bukan senang nak berjaya kan? huhu.. Untuk markah koko tu tak silap akak diambil berdasarakan apa yang kita isi dalam permohonan nanti. Haa.. yang tu adik-adik boleh baca buku panduan nak isi borang UPU online nanti yek.. ^^






KEPUTUSAN KESELURUHAN (TRANSKRIP)

Ok.. untuk hal tranksip ni akak rasa memang selalu problem untuk lepasan diploma bagi ambilan Julai untuk buat permohonan UPU berdasarkan pengalaman akak jadi MPP akademik dahulu sebab dapat aduan dari bekas pelajar masa tu. Sekarang ni, pihak UPU dah tak terima permohonan dari pemohon yang masih belajar macam tahun sebelum-sebelum ni. Tapi akak tak pasti lah kalau dah mohon then buat rayuan sebab keputusan final sem tak keluar lagi. Cumanya, nak bagitahu adik-adik Intake Disember agak beruntung sedikit sebab tak perlu tunggu lama selepas tamat belajar untuk memohon UPU.. Keluar KIPSAS bulan Disember dan ada masa 2 bulan lebih untuk dapatkan result semua sem sebelum permohonan UPU keluar.. Dan waktu nak mohon tu pun semua result kite dah dapat.. untung la sket kan.. huhu.. Kita takkan dapat tarnskrip penuh selagi tak konvo. Tapi kita boleh dapatkan draf transkrip dari pihak akademik KIPSAS untuk urusan permohonan UPU kite. Biasanya dalam seminggu atau dua minggu boleh settle. Draf transkrip boleh dimohon selepas dah dapat result final sem ye. Prosesnye, adik-adik kena pegi akademik, tulis nama untuk mohon draf transkrip, then pihak akademik KIPSAS akan mintak tandatangan ketua jabatan bagi mengesahkan draf tersebut dan semak kalau ada masalah atau tidak. Better adik buat tindakan ini segera untuk mengelakkan masalah yang tak dikendaki. Malang tak berbau ye. Macam yang berlaku pada akak, bila dah mohon draf transkrip, akak akademik call bagitahu Kod subjek bagi KOKO akak di sem 1 dan sem 2 tu sama. Haaaa.. tak ke nganga tu. Boleh menyebabkan kite kene amek balik tau subjek tu, tak boleh konvo. Menangis jugak la waktu tu. Nasib la tarikh tutup mohon UPU lambat lagi waktu tersebut. Dan alhamdulillah masalah tersebut dapat disettlekan dalam masa sebulan. Ok.. i repeat.. Sebulan.. hehe.. banyak prosedur dan akak hormati lah prosedur KIPSAS tu. At least problem akak settle jugak. But, adik-adik kene beringat dan buatlah tindakan segera.. jangan tunggu lama-lama yek.. Oh ye.. adik-adik boleh jugak guna slip result yang adik-adik dapat tiap-tiap sem tu untuk permohonan UPU.. Cume better cek dulu la dengan akademik sama ada betui ka dak result kite tu... ok?


SIJIL PENGIKTIRAFAN AKREDITASI MQA

Ok... sijil ni adalah merupakan satu pengiktirafan dari MQA yang menyatakan bahawa Diploma yang kite amek kat KIPSAS adalah disahkan oleh pihak MQA. Akak tak tahu la untuk tahun adik nanti ni pihak UPU mintak ke ta. Tapi tahun akak ade... adik-adik boleh bukak laman web ni http://www.mqa.gov.my/mqr/english/eCAkreditasi.cfm untuk amek slip atau cetakan akreditasi tu ye. Masa tahun akak, untuk tempoh pengajian bagi Diploma Syariah Undang-Undang tu pihak MQA tak baik lagi dan kat situ ditulis 2 tahun untuk tempoh pengajian. So,akak pegi KIPSAS untuk amek salinan sijil tu kat akademik dan lampirkan sekali dengan cetakan akreditasi yang akak amek di website MQA ni.  Untuk backup kalau ade ape-ape masalah. ok? Ape-ape pun, boleh je tanye akademik KIPSAS pasal akreditasi MQA ni ye.. Hehe.. 






SURAT PENGESAHAN TAMAT BELAJAR


Ok.. untuk surat pengesahan tamat belajar ni boleh mintak dengan akademik KIPSAS ye. Pihak UPU akan mintak surat ni dan nak kite sertakan waktu kite hantar dokumen-dokumen akademik kita ke tiap-tiap uni tu. Jadi, boleh mintak waktu adik-adik nak mintak draf transkrip tu.. ok?? ^^



Ok... setakat itu je kot yang akak boleh kongsikan.. kalau ade ape-ape nak ditanye, insyaAllah akak akan cuba bantu yang akak tahu ye.. Dan akak cadangkan adik-adik add page UPU kat Facebook untuk dapat sebarang maklumat ye. https://www.facebook.com/BPKP.JPT ok.. dah bagi link.. 

Untuk adik-adik Intake Julai bagi lepasan KIPSAS, sememangnya agak sukar sedikit untuk mohon UPU sebab result antum semua keluar lewat kan? Tarikh tutup permohonan UPU biasanya bulan 5 dan adik-adik semua habis belajar dalam bulan April tapi result keluar dalam bulan 6 atau 7 kan? Hm2.. boleh buat pilihan sama ada nak mohon tahun depan ataupun cuba lah buat rayuan kalau sempat. Akak pun tak pasti macam mana prosedurnye. Huhu..

last word, akak doakan adik-adik semua berjaya dan doakan akak juga yang bakal menjadi pelajar UKM pada bulan September nanti insyaAllah.. Belajar rajin-rajin ye.. Salah silap mohon maaf banyak-banyak.. kalau ada tersilap info, boleh bagitau ye.. ^^.. wallahualam.. 







2 comments:

Anonymous said...

Saya lepasan STPM 2011....
Semasa saya isi upu sesi kemasukan 2013/2014... di lampiran akhir tu di ada minta Salinan Cetakan Akreditasi MQA.... tu.... untuk dihantar ke universiti yg kita pilih....... ???? Tapi saya tak dihantar... coz sya tak tahu..... ???

Erm STPM ada kah jugak Salinan Cetakan Akreditasi MQA tu kak....

harap balas secepat yang mungkin????

Nurul Atika Rosli said...

waalaikummusalam..

maaf tau akak baru balas..

Rasanya tak perlu..

Sijil Akreditasi untuk lepasan diploma sahaja...