expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Pages

24 June 2008

Program Lawatan ke Perkampungan orang asli Pos Piah

Pada 20hb Jun baru-baru ni, ana dan beberapa ahli jawatankuasa kerohanian telah mengadakan lawatan ke perkampungan orang asli di Pos Piah, Sungai Siput, Perak. Sebenarnya program nie adalah program anjuran Jabatan Agama Islam Perak, tetapi ustaz ana Ustaz Zakaria ambil peluang nie untuk memberi pendedahan kepada semua ahli jawatankuasa surau dalam bidang dakwah bil hal. kami semua bertolak ke sana dengan menaiki dua buah trak polis dan tepat jam 11.30 pagi kami memulakan perjalanan yang penuh mencabar. Kami berhenti di Lasah untuk solat. Semua pelatih muslimin menunaikan solat Jumaat di masjid Lasah. Lasah adalah tempat yang terakhir yang ader line dan kemudahan yang lain. Semua pelatih membuat panggilan terakhir buat ibu bapa tersayang dan rakan2 yang lain termasuk lah ana sendiri. ana sempat call kakak ana dan mak ana. Memang agak sedih jugak tapi demi menimba ilmu dan pengalaman dalam dakwah, ana buang segala perasaan tu.Hmmm... Dalam perjalanan yang penu cabaran tu sempat jugak ana terfikir tentang kesusahan para mujahidin di Palestin yang berjuang tu. Suasana dalam trak tu seolah-olah buat ana merasakan ana akan pergi ke medan jihad. Hmmm.. Jauh ana termenung tu. Pengalaman yang tak dapat ana lupekan sepanjang dalam trak tu, ana jatuh tergolek due kali. Memalukan betul. tapi tak pe la ujian.

Di pendekkan cerite, sepanjang berada di sana ana dan rakan-rakan telah ditempatkan di rumah keluarga angkat yang kami panggil amek(mak) dan Apak(ayah) kami. Matlamat kami adalah untuk membawa pendekatan islam terhadap kaum asli suku Kemia di sana.Kami di fahamkan hanya 5 buah keluarga sahaja yang beragama islam disana dan yang lain tidak beragama. Namun begitu , walaupun 5 kuarga yang islam, mereka tidak pernah mengamalkan cara hidup islam. Hati ana sangat tersentuh pabila melihat keadaan sebegitu. Dalam masa yang sama ana dapat merasakan kesedihan dan penyesalan yang sangat dalam. Ana merasakan bahawa diri ana ni masih tak mampu nak tarik mereka memeluk islam. Ilmu ana sendiri masih belum kukuh untuk mengislamkan mereka. Ana bertanya kepada amek ana yang ana panggil kak mira. Katanya dia tak nak peluk islam sebab susah. Dia tak tahu membaca dan merasakan amalan dalam islam itu susah untuk dilakukan. ana hanya mampu tersenyum tetapi memendam satu perasaan yang sangat pilu di hati. Ana tidak mampu untuk bercakap panjang dan memberi penjelasan yang panjang tentang perkara itu.

Ana tahu tetapi tidak tahu untuk mulakan bagaimana. Ana cume mampu berbicara tentang islam tatkala waktu makan. Itu pun hanya menyuruh anak2nya membaca doa sebelum makan sebagai pendedahan awal. Sesekali ana bertanya "Kak mira kenapa tak nak islam?" kak mira menjawab.." Tak nak la.. nanti kalau saye nak masuk islam saye jumpe la ngan ustaz" Terbit sinar bahagia di hati ana tatkala mendengar kata2nya. namun hati ana terluka kembali pabila kak mira berkata bahawa orang islam sendiri tak amalkan ajaran mereka. Ana tak dapat berhujah kerana ader kebenarannya. Lalu ana terdiam sambil memerhatikan Roymi dan Harry makan. Anak2 kak mira. Sepanjang di sana, ana teringin sangat nak melihat anak2 orang asli di sana diberi ajaran agama yang sempurna. Setiap kali ana memeluk anak2 kecil di sana, ana akan mendoakan agar mereka menjadi anak 2 yang soleh dan mengikut ajaran islam.

Di sana ana dapat mendidik diri ana untuk lebih tabah dalam menempuh dunia dakwah yang penuh berliku. kadangkala sedih kerana melihat mereka semua ibarat bayi kecil tanpa dosa yang mencari2 hidayah dan cahaya petunjuk. Bersyukur kerana ana di lahirkan islam. Tempoh masa yang diberikan selam 3 hari tidak cukup untuk memberi kesedaran kepada mereka. Sedangkan Nabi Muhammad pun tidak mampu untuk mengislamkan bapa saudaranya. Sesungguhnya Allah sahaja yang dapat memberi hidayah. ana harap sinar hidayah akan menjelma di perkampungan orang asli itu. InsyaAllah..

No comments: