expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

13 October 2012

DOA PENGASIH


Assalamualaikum…

Bertemu lagi di ruang NIS dengan post yang agak berbentuk kedewasaan sedikit. Ehem2.. walauapun saya tahu kebanyakan pembaca blog saya di kalangan pelajar yang sepatutnya focus kepada pelajaran, tetapi disini saya juga ingin menyentuh mengenai preparation Baitul Muslim buat yang on the right time and the way untuk kearah gerbang perkahwinan. Buat adik-adik yang masih bertungkus lumus dengan pelajaran boleh jadikan artikel ni untuk family-family dulu ye. Jangan fikir manyak2 pasal Baitul Muslim. Nanti pelajaran entah kemana pulak. Huhu…

Lama jugak la tak buat artikel pasal Baitul Muslim ni dan kali ni kongsikan sedikit pandangan dan cadangan saya bagi mereka yang inginkan pasangan yang soleh dan solehah dan berakhlak terpuji. Sebagai  seorang manusia yang mempunyai pelbagai kehendak dan keinginan yang kadangkala melampaui keperluan kita mesti ada cirri-ciri tertentu bakal pasangan kita. Kan? Dan adakalanya sampai ada yang fobia dan sangat-sangat terperinci dalam memilih bakal pasangan sampai semua orang ditolaknya. Adakalanya juga kita dah istikharah dan kita rasa dah betul dah pilihan kita tapi ade sesetengah sikap dia tu kita tak berapa berkenan dan kita nak die ade cirri-ciri yang kite nak.. Ye lah kan nanti dia tu bakal jadi ayah atau ummi pada anak-anak kita jugak kan? Hm2..

So nye.. memang kita tak boleh nak ubah seseorang mengikut kehendak kita dan pakar psikologi jugak ada menyatakan bahawa kita jangan cuba ubah seseorang ikut kehendak kita dan suruh dia berubah sebab nanti orang tu rasa kita nak kongkong dia. Dari sudut perspektif islam plak mungkin orang tu akan berubah sebab kita, bukan kerana Allah. Jadinya perubahan itu bersebabkan makhluk.

Jadi dekat sini saya nak bawak sahabat-sahabat semua merenungi kekuatan doa dalam mendidik seseorang menjadi hambaNya yang baik dan taat. Mungkin takdir Allah jika dijodohkan dengan seseorang yang kita tak berkenan dengan sikapnya  atau mungkin juga dalam perspektif family kita sendiri ada adik-adik beradik kita yang tak solat atau tak jaga aurat. Jadi nak ubah seseorang dengan menyuruh dia berubah memang satu strategi yang sukar untuk berjaya. Jadi apakah yang paling berkuasa untuk mengubah akhlak dan peribadi seseorang?? DOA.. ye.. doa adalah senjata dan kekuatan umat islam.

NI pun nakal jugak kadang-kadang.. huu.. hamba yang banyak khilaf dengan Allah..



Dengan mendoakan agar Allah memelihara bakal pasangan atau mungkin kita tak ketemu jodoh lagi, kita mintak Allah tolong pelihara akhlak si dia, pelihara iman si dia dan ketemukan dia dengan sahabat-sahabat yang soleh. InsyaAllah, dengan niat yang ikhlas dan usaha untuk doa bersungguh-sungguh maka Allah akan kurniakan pasangan yang baik untuk kita yang buat kita rasa tenang dan senang denganya. Tak susah.. ^^V…

Untuk family kita sendiri pun, kalau ada yang nakal sket tu, banyak2 berdoa untuk Allah perelokkan akhlaknya dan jangan lupa untuk doakan untuk diri sendiri. Bagi saya tu lah doa pengasih yang mujarab. Doa pengasih supaya kasihkan  Allah.

Saya rasa dalam perspektif baitul muslim pun kene praktikkan doa macam ni. Supaya kita senang nak deal dengan zauj atau zaujah nanti. Kan? Supaya Allah mudahkan kita untuk memahami pasangan bila dah berkahwin sebab bukan senang nak bina persefahaman. Ustaz saya sendiri pun katanya nak faham isterinya amek masa 7 tahun. Hm2..

Akhirnya, saya cuma nak tekankan kat sini tentang keberkesanan doa tu yang paling utama. Dan untuk semua sahabat-sahabat yang bakal mendudukan final exam minggu depan jangan lupa jugak untuk berdoa supaya dipermudahkan Allah. Study-study juga tapi jaga solat juga. Jaga ibadah jugak. Jangan study sampai lewat pagi tapi subuh kegajahan. Huhu.. pesan buat diri sendiri dan juga ahli bilik ni jugak. Kan2?? Kalu study bagai nak rak tapi tak jaga hubungan dengan Allah macam mana nak dapat keberkatan kan?? Berjaya tu mungkin berjaya sebab Allah dah janji dah sesiapa yang berusaha akan berjaya. Tapi disisi Allah?? Hm2.. kita pun tak tahu.. ape-ape saya ucapkan selamat menjalani peperiksaan akhir ni yek. Saya ni pun tengah bertungkus lumus (yeke?) jugak untuk siapakn thesis ni dan juga study yang mana belum disentuh lagi untuk exam nanti.. hehehe…

Najihah say : doakan saya jadi anak yang solehah.. ^^..


Ok ye.. sampai sini dulu.. assalamualaikum..

p/s : doakan saya dapat menjadi isteri yang solehah, penyejuk mata dan ummi yang baik untuk anak-anak.. hihi.. (cewah)