expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

27 March 2013

PERKAHWINAN -GEDUNG PAHALA


Assalamualaikum sahabat-sahabat yang disayangi Allah semua…

Musim cuti sekolah telah pun bermula dan dalam masa yang sama, banyaklah undangan perkahwinan yang diterima dan termasuklah undangan perkahwinan sahabat-sahabat saya. Kadangkala hati ini rindu juga untuk bernikah. Tetapi harus dikuatkan kesabaran itu kerana perlu merancang kewangan dengan lebih baik. InsyaAllah dalam perjalanan menuju alam perkahwinan. Doakan ya teman-teman..

Teman-temanku.. apabila bercerita tentang perkahwinan, apakah yang ada dibenakmu?? Kesoronokan bersuami isteri? Seronok bercinta? Seronok dan beronok-ronok lagi?? Yee… semua tu memang la betul. Perkahwinan itu menyeronokkan bahkan jika terjaganya sebuah perkahwinan itu, ianya merupakan syurga dunia yang disegerakan oleh Allah.. Memang la best kan??

Di dalam perkahwinan juga merupakan satu gedung pahala buat manusia. Saya terdengar tentang perkara ini sewaktu pulang bersama abah dari kerja di IKIM.FM “Pilihan Utama Anda”. Tajuknya berkaitan dengan isu penceraian yang meningkat di Malaysia dan juga tentang isu memudahkan perkahwinan. Saya suke dengar tentang isu memudahkan perkahwinan tu je… hehe.. Alhamdulillah abah sememangnya sebulu dengan saya. Tak suka membazir dan simple is better.

Berbalik kepada perkahwinan itu adalah gedung pahala, saya tertarik dengan kata-kata ustazah di dalam program di IKIM.FM tersebut tentang hal ini. Bagaimana perkahwinan itu boleh menjadi gedung pahala?? Kata ustazah tersebut (saya tak ingat nama die… hehe) perkahwinan itu gedung pahala kerana sekiranya seorang isteri atau suami melaksanakan tanggungjawabnya ikhlas kerana Allah, maka akan diberikan pahala. Seorang isteri masak untuk suaminya, pahala baginya. Anak-anak berakhlak baik, pahala bagi ibu bapanya.  Seorang suami pandang isteri dengan gembira pun pahala bagi mereka. Isteri bangun tidur nak buat sarapan pun pahala. Hai.. semuanya pahala lah.. Best kan???!!


Disebabkan perkahwinan itu gedung pahala, maka syaitan akan cube untuk memusnahkan perkahwinan bahkan merosakkan manusia sebelum perkahwinan itu lagi. Di dalam perkahwinan syaitan meracun si isteri untuk berprasangka kepada suami, mendesak suami, marah suami sehingga kesabaran suami tercabar dan sebagainya. Nauzubillahiminzalik!! Dan ada juga isteri yang curang di tempat kerja walaupun si suami sangat tekun dan amanah melaksanakan tanggungjawabnya. Ish2.. Saya takut juga nak hadapi perkahwinan mendengarkan perkara sebegini. Moga saya mampu membina keluarga yang baik insyaAllah.

Secara kesimpulannya, buat yang sudah selamat berkahwin saya doakan kebahagian anda dan pelihara rumahtangga anda sebaik mungkin agar ianya juga menjadi gedung pahala buat kalian.=). Saya cemburu ni tau sebab anda semua sudah memiliki gedung pahala sendiri. Hehe.. Alam rumahtangga penuh berliku dan gelombang. Moga kalian dapat kemudi bahtera dengan sebaiknya dan jadikanlah Allah sebagai kompasnya. InsyaAllah… =).. bye… wassalam..



p/s : semangat berkobar-kobar nak bergelar isteri dan nak miliki gedung pahala sendiri.. =)..  Oit2.. cubit kang.. settle dulu amal ibadah sendiri kalau nak kawen pown.. (adeih!! -_-!!)


No comments: