expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Pages

05 April 2013

Cukuplah Allah sebagai sandaran


Assalamualaikum..

Alhamdulillah today is Friday which is a great day for Us as a Muslim.. Actually I’m not in a good condition today because I have a flu. Sangat tidak selesa.. Tetapi itu semua adalah kafarah dari Allah semata-mata untuk mengampunkan dosa kita semua insyaAllah..

Alhamdulillah juga kerana my big family dah dikurniakan dengan orang baru yang merupakan third baby untuk family kami. Alhamdulillah.. Anak sedara yang ketiga untuk saya dan bakal masuk keempat dalam tahun ni coz my another sister get pregnant and almost for three month right now if I’m not mistake. Semoga dipermudahkan Allah urusan adik-adik beradik saya.

Najihah, Anas, baby


Today I’m gonna write about what I feel and what I try to do to change myself to become a better muslim insyaAllah.(banyak nye to.. hm2). First of all, dalam bulan April ni Alhamdulillah ika rasa lebih tenang dan dipermudahkan Allah serta diberikan kekuatan untuk berubah kea rah lebih baik dari sudut rohani dan emosi. Mungkin lebih kepada rohani yang mana itu adalah core kepada sistem kehidupan manusia yang mana merujuk kepada hati.


Actually my qalb is in not good condition before and feel that I’m a weak person yang selalu nak dimanjai, didengari dan sangat sensitif bila orang yang saya paling rapat tak mahu listen to me. Why? How? And I don’t know why it’s happen to me. Rasa macam lemah semacam dan semua benda nak cerita dekat someone ni dan mungkin sampai menyebabkan sahabat saya tu terganggu agaknya. Hm.. Saya tak salahkan sahabat saya tu tapi saya salahkan diri saya sendiri yang entah ape-ape ni. Annoying betul saya ni.. hai..

Welcome to this world.. Baby.. dunia ni penuh pancaroba.. moga jadi anak soleh..


Sahabat saya tu memang seorang yang sangat memahami diri saya dan dia yang mengajar saya erti berkongsi masalah dengan orang lain sekiranya saya rasa saya tak mampu nak tanggung sorang-sorang dan JANGAN MEMENDAM. Ye.. saya memang seorang yang sangat memendam apa yang saya hadapi.. the difficulties that I’v faced, my problems, what I fell and soo on.. Tapi kalau benda-benda yang gembira tu saya kongsi la sket-sket.. huhu.. Dan disebabkan sikap saya itu lah saya tubuhkan blog saya yang tak best ni.. Dan mungkin personaliti saya di blog ni berbeza dengan dunia sebenar saya. Hurm… Sebab dalam blog ni adalah suara hati saya yang mana sebenarnya saya adalah seorang yang sangat susah nak bercerita dengan mulut saya sendiri. Tapi itu mungkin dulu. Sebab sekarang saya mungkin dah jadi sedikit out spoken dengan mereka yang kenal saya. Huhu..

Tapi.. saya rasa apabila saya tak share ape yang saya hadapi dengan orang lain(tapi share di blog sahaja) buat saya rasa kuat. Sebab maybe bile saya tak bercerita dengan orang, saya takkan dapat feedback yang mana mungkin feedback tu tak tenangkan saya pun. Kadang-kadang perempuan ni hanya mahu didengari dan itu dah buat die tenang. Mungkin?? Hm2.. tapi bagi saya, bila saya tak cerita dekat orang, saya akan lebih kuat sebab saya cuma meletakkan pergantungan saya pada Allah dan berharap pada Dia. Saya tak peduli dah apa yang orang buat pada saya, kesusahan saya , apa orang fikir tentang saya bila mana saya hanya bercerita dengan Allah dan itu yang menguatkan saya. Kawan-kawan faham tak?? Huhu.. Buat-buat faham je lah ye..

Kita sebagai makhlukNya tak boleh nak harapkan makhluk sebab kadang-kadang kita akan kecewa dengan makhluk sedangkan makhluk tu sendiri manusia macam kite dan punyai pelbagai kelemahan macam diri kita jugak. Tak boleh nak salahkan teman-teman kita yang tak mampu nak tenangkan hati kita dan menjadi pendengar yang baik. Sahabat yang sayangkan kite tu dah buat sehabis baik untuk jadi teman di sisi kita. Selebihnya, kita kena letakkan pergantungan pada Allah. Cukup-cukup lah mengharapkan seseorang yang dapat kita jadikan sandaran untuk bercerita masalah kita sampai kita dah ganggu privasi dan tanggungjawab lain sahabat kita tu pulak. Bukan tak boleh bercerita tetapi cukup lah sekadarnya. Cukuplah Allah bagi kita dan jangan melampaui batas.

Bagi saya, keluarga dan sahabat adalah mereka yang patut kita memberi kegembiraan kepada mereka dan bukanlah memberi duka kepada mereka. Erti hidup adalah pada memberi dan Allah pula adalah tempat kita meminta sebab Dia adalah pemilik kita. Tetapi apabila dikatakan kita sebagai milikan Allah, maka kita bertanggungjawab untuk laksanakan amanah yang diberikan kepada kita. Teman saya mungkin pelik dengan cara saya berfikir kerana dia merasakan bahawa kita tak mampu nak hadapi masalah bersendirian dan berkongsi itu perlu. Lebih-lebih lagi dalam perkahwinan. 

Baitul Muslim itu perkongsian hidup tetapi Allah itu sandaran utama


Ye.. saya tahu.. tapi saya rasa saya tidak mahu membebankan bakal suami saya dengan pelbagai masalah dan kemelut yang dilandai oleh saya. Cukuplah saya berkongsi sekadarnya dan selebihnya meletakkan sepenuh keyakinan kepada Allah. Dan lagi.. saya sedang mempersiapkan diri saya untuk menjadi isteri yang kuat untuk jadi sayap kiri suami saya. Buka

n isteri yang mahu dimanjai sepanjang masa.  Memanjakan saya akan menyebabkan saya semakin jauh dariNya kerana saya terlalu seronok dimanjai.. huhu.. Kita sebagai manusia tahu kelemahan masing-masing dengan ujian dunia ini.. kan?? Isteri, anak-anak, suami , harta, pangkat.. semuanya ujian dan kita tak boleh nak letak semua tu di depan sebelum Allah.. kadang-kadang kita bercakap bahawa Allah itu yang utama, tapi kita tak pernah laksana pun. Bila kita ada masalah, kita nak orang dengar masalah kita dan nak orang yang tolong pujuk kite.. so?? Betul ke tindakan kita tu?? Saya cakap kat diri sendiri.. huhu..

cermin mata untuk lihat kelemahan diri sendiri juga..


Kesimpulannya, saya nasihatkan diri saya dan juga teman-teman supaya jangan rasa sedih dan cepat berputus asa.. Allah selalu ada dengan kita dan Dia mendengar walaupun kita tak Nampak Dia.. Cubalah  letakkan Allah itu tempat kita luahkan semua perasaan yang membelengu diri. InsyaAllah hati kita tenang seolah-olah Allah sedang berbicara dengan kita. Allah itu sahaja yang mampu menenangkan dan mencampakkan rasa bahagia dalam hati kita. Jangan kita berlebih-lebihan dalam meluahkan masalah terhadap teman-teman hingga kita bergantung pada makhluk. Ingat Allah selalu ye… ^^. InsyaAllah.. jadi.. sampai sini dulu ye celoteh saya.. Saya tahu susunan entry ni berterabur tapi saya harap dapat memanfaatkan diri saya dan juga buat sahabat-sahabat yang lain juga… bye… salam..


p/s: Salam Jumaat semua ye… ^^.. Maaf kalau grammar terabur.. hehe





1 comment:

Unknown said...

Betoi jugak apa yg ditulis dalam etry ni . hmm .