expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Pages

07 December 2017

MY ECTOPIC PREGNANCY 2016 PART II

Assalamualaikum..

Okay aku nak sambung balik kisah ectopic pregnancy aku ni..

So malam tu aku tunggu untuk dimasukkaan ke dalam operation theater.. Sadly, malam tu aku tak jadi kena operate sebab katanya patient terlalu ramai. Dengan ada yang kena apendiks la ape la. Sebab yang mampu buat Laparascopic tu cuma doktor tertentu je. malam tu nurse bagi aku makan dan suami aku plak just wait outside dan aku memang dah suruh dia balik sebab kesian nak kena tunggu je kat luar dengan tidur pun tak berapa nak lena. tapi suami aku cakap dia taknak sebab dia risau tiba-tiba  jadi pape. lagipun dia duk umah pun dia risaukan aku.

Esoknya aku sambung lagi puasa dan hanya air garam yang dicucuk dalam tubuh aku tu je la makanan aku. Memang kering habis dah bibir. hari tu aku punya tunggu but still tak di operate juga until malamnya. Tengah aku syok tidur sebab dah penat menunggu, nurse kejut aku supaya bangun dan tanggalkan semua barang kemas dan tukar baju untuk di operate. Aku blurr masa tu sebab dengan hujan lebat dekat luar ditambah dengan angin yang kuat. Serius macam syahdu sangat la masa tu. Aku call husband dan cakap nak operate dah. Masa tu dalam jam 12 malam kot. Aku pun dah lupa. 

Aku serahkan hp semua dekat suami dan aku naik ambulans. Yang lawaknya pakcik driver tu boleh tertidur masa tunggu aku. Nurse duk ketuk-ketuk van ambulans tu dengan angin kuatnya. Kenapa aku kena naik ambulans? Sebab aku nak kena operate dekat dewan bedah di Hospital Putrajaya. Suami aku ikut van ambulans dengan kereta. Aku turun sendiri je dari van sebab still boleh berjalan. Then aku kena duduk atas whealchair dan dibawa ke dewan bedah. Aku tak tahu suami aku kat mana masa tu. Tapi maybe dekat tempat menunggu la kan. Suami aku cakap dia tunggu aku kat tempat suami-suami semua tunggu isteri dorang bersalin. Macam-macam perangai suami aku tengok. Dengan doktor ada yang ambil nap kejap la. Dengan suami yang tersengguk la tunggu wife dorang. Pengalaman la kan.

So dalam perjalanan nak ke dewan bedah yang agak jauh jugak la bagi aku. tapi nurse tu yang tolak aku. So takpe la kan. Aku dengar alunan bacaan al quran yang menenangkan. So aku tak la cuak sangat. Then masa masuk dewan bedah tu aku kena transfer plak atas katil bedah,. Then tunggu doktor yang akan operate aku. dalam setengah jam jugak la menunggu turn tu. Aku pandang je siling yang putih tu sambil dengan doktor yang menanti patient kat situ borak pasal makanan la ape la. Dengan baju biru dorang tu la. Punye la life doktor kan. Tak lama kemudian datang la seorang doktor lelaki ni yang aku rasa indians kot. dari dialek dia cakap la. Aku pun dah dipakaikan dengan cap dewan bedah tu. So doktor tu cakap minta maaf sebab aku kena tunggu lama. memang lama weh.. tapi aku okay je.. Doktor tu explain la prosedurnya. Aku cuak jugak sebenarnya. tapi doktor tu cakap akan ade satu wayar masuk dalam kerongkong aku untuk isi gas dalam perutr aku supaya kembung dan aku memang totaly tak sedar ape berlaku. Then doktor akan tebuk 3 lubang dekat perut aku dan pusat untuk masukkan alatan dan kamera. aku angguk je pasrah. Masa tu aku macam masih berharap aku bukan mengandung luar rahim.

Kemudian aku ditolak masuk ke dewan bedah yang sejuk, banyak lampu dan serba putih. Macam dalam citer ER tu la biliknya. Tu first time aku masuk dewan bedah. Then doktor tu suntik ape entah kat tangan aku melalui drip yang dorang dah cucuk awal-awal lagi untuk masukan air garam. Tapi rasanya ada dia cucuk lagi satu kat tangan lagi satu ni dripnye. Aku pun tak ingat. Kemudian doktor tu pun serkup mulut aku dengan alat pernafasan tu dan mintak aku tarik nafas dalam-dalam. Actually aku sedut gas yang buat aku tak sedar. Dua kali tarik nafas, aku terus tak sedar.

Aku tak tahu berapa lama aku dalam OT. Tapi aku sedar-sedar nurse kejut panggil puan Atika...Puan atika.. aku tak mampu nak gerak sangat.. berat sikit kepala dan aku rasa perit sikit kat leher. Nurse tu cakap dah selesai. Aku tanya dah pukul berapa, nurse tu cakap dah 2 pagi. Aku pun tak sangka sebab memang tak sedar pape langsung. Dia bukan macam tidur tau. Ni dengan otak kau sekali mati. Tak fikir ape-ape. Aku tanya nurse tu betul ke aku ectopic. Nurse tu cakap ye dan tunjuk kat aku tiub dan janin tu dalam bungkusan plastik. Aku tak berapa jelas sangat sebab dah tak larat. Then aku kena tunggu lagi dalam ruang menunggu dekat bilik OT tu sementara nurse dari pusat bersalin amek aku. 

Tak lama tu nurse tu datang dan tolak aku nak bawak masuk dalam ambulans. Aku tanya mana tudung aku sebab kepala aku dah togel masa tu. Nurse tu bagi aku cap dewan bedah tu sebab tudung aku nurse tu dah bawak balik bilik aku. Katil aku ditolak depan suami aku. Suami aku cakap mula-mula dia tak perasan pun tu aku sebab berbungkus. Dia datang kat aku dan sedih tengok aku berbalut dengan selimut. tadi masa masuk aku boleh jalan sendiri lagi. Ni beraring kaku dah. So aku di bawa balik ke Pusat Bersalin Berisiko Rendah dan aku kena stay dulu kat dalam wad dewan bedah dalam pusat tu. Suami aku kat luar tak boleh masuk. Aku suruh nurse panggil suami aku dan bila suami aku masuk aku suruh dia balik dulu dan datang pagi nanti untuk bawak apa yang perlu. Yela.. suami aku tak rehat kot. Huhu.. Lepas tu aku tidur je.. sambil nurse tu cek luka tebukan dan juga BP aku. Pagi tu suami aku datang dan papah aku pergi bersihkan diri kat toilet. nak jalan terhincut-hincut. tahan sakit tempat tebuk. Masa nak buang air aku perasan sedikit perit dan tekak aku masih perit jugak.

Bila nurse tengok aku macam dah boleh makan, dia bagi la aku makan nasi goreng dengan air. Cuma aku telan slowly je la. dalam jam 11 pagi macam tu, suami aku tolak aku naik whealchair ke bilik aku sendiri.Aku still tak boleh balik sebab doktor nak pantau. Doktor ada jumpa aku dan explain yang memang ada kehamilan luar rahim dan estimate dalam 2 minggu macam tu. Doktor cakap ovari aku okay. Tiub satu lagi pun okay. Esonya baru aku balik dan dapat MC 2 minggu dan berpantang.

So.. tu lah pengalaman Ectopic Pregnancy aku yang sangat akan aku kenang sampai bila-bila. For those yang mungkin bakal di operate sebab hamil macam ni, jangan risau.. Allah punya kuasa.. dan jangan takut kena bedah sebab doktor just nak selamatkan nyawa kite..

No comments: