expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Pages

03 December 2009

Banjir,kampungku, diriku... campur saja..


Assalamualaikum sahabat-sahabatku semua.. (^_^)!. Kaifa halukum? Kaifa imanukum? Yazid au yankuz? Antum semua jawab sendiri je lah kan.. Alhamdulillah sudah masuk ke bulan Disember akhirnya yang merupakan bulan terakhir dalam bulan-bulan masihi nie. Dan kalau kat negeri-negeri kat timur Malaysia, kalau masuk bulan Disember ni, memang tak lain dan tak bukan, MUSIM BANJIR . Bagi budak-budak sekolah ni memang suke sangat la kalau musim banjir ni sebab mereka akan berpesta. Pesta ayor banjir la dorang nie. Bahaya tu.. bagi family ana plak memang tak boleh kemane-mane le bile musim hujan ni. Terperap di rumh sahaja le. Makan ubi kayu dengan air kopi memang hidangan yang lazat la waktu musim banjir nie. Heheh.. kadang-kadang tu ayah akan bawak kami pergi tengok air banjir tue. Tengooook je air banjir tue. Eh,eh, banjir la.. Pakaian banyak yang tak kering sebab hujan setiap hari dari malam ke pagi dan seterusnya.


banjir.. selamatkan kucing anda..

Begitulah keadaan banjir yang berlaku setiap tahun di tempat ana ni. Memang famous pun dengan berita banjir nie. Kalau orang sebut Sungai Lembing, memang orang kenal. Seluruh dunia kenal sebab di Sungai Lembing terdapat lomnong shaff yang terdalam didunia dan arwah atok ana pun pernah berkhidmat dengan tentera British dahulu untuk melombong bijih timah. Kalau antum semua nak tahu lebih, boleh la berjaulah atau buat lawatan ke Muzium Sungai Lembing nie. Abah ana selalu jugak bawa kami semua adik beradik jalan-jalan kat tempat perlombongan tu. Ada banyak sangat kolong yang dipahat kat situ dan kat sini juga ada nama kampung Kolong Pahat. Kawasan Sungai Lembing kalau pagi-pagi memang berkabus macam di kawasan tanah tinggi tue. Rumah-rumah kat sini pun cantik-cantik sebab kebanyakannya merupakan bekas-bekas rumah kolonel British dulu. Tapi sekarang sudah diduduki oleh penduduk tempatan. Takpelah, lain kali ana cerita lagi tentang Sungai Lembing ni. InsyaAllah..


ni pintu depan muzium

Bila kita bercerita tentang banjir, ingatkah kita tentang peristiwa banjir paling besar yang pernah berlaku di dunia ini berates tahun yang lampau? Jom kita imbau kembali sirah nabi Nuh a.s. Bahtera Nabi Nuh yang memuatkan pengikut Nabi Nuh a.s yakni umat islam yang diselamatkan oleh Allah s.w.t darpda musibah banjir terbesar ini. Kaum Nabi Nuh a.s yang ingkar termasuklah anak dan isterinya mati ditelan banjir yang amat dasyat. Banjir yang berlaku seolah-olah langit terbocor dan turunlah air hujan melimpah ruah sehingga menenggelamkan kaum nabi Nuh yang ingkar.


“Disebabkan kesalahan-kesalahan mereka, mereka ditenggelamkan lalu dimasukkan dimasukkan ke neraka, maka mereka tidak mendapat penolong selain Allah”

Surah Nuh : 25


Untuk kita umat islam akhir zaman ini, lihatlah bencana banjir yang Allah turunkan ini sebagai musibah yang diturunkan kerana kesilapan-kesilapan tangan-tangan manusia di atas muka bumi ini. Dengan banjir , manusia kehilangan harta dan nyawa. Ini semua merupakan ujian buat Allah swt keatas hamba-hambaNya. Sesungguhnya ujian itu datang dengan hikmahnya sekali. Masakan Allah turunkan ujian dan musibah tanpa hikmah-hikmahNya dan beruntunglah bagi orang-orang yang berfikir tentang hikmah disebalik ujian yang melanda. Hikmah disebalik ujian itu mungkin kerana sebagai kafarah dosa, mungkin juga bagi menguji tahap keimanan umat islam itu sendiri. Sesungguhnya tidak dikatakan seseorang itu beriman selagi mereka tidak diuji. Selain itu, ujian yang datang juga kerana Allah ingin memberikan sesuatu yang lebih baik buat kita Insyaallah. Jadi bersabar lah jika kita ditimpa musibah. Sabar itu separuh daripada iman. Dan Allah juga bersama-sama dengan orang yang beriman. =)…


Untuk diri ana yang diuji oleh Allah swt dengan kegagalan, Alhamdulillah keran terpiliha untuk diuji dan sesungguhnya hikmahnya cukup berharga buat ana. Walaupun ada yang menyatakan bahawa tempoh foundation ana yang burn selama dua tahun tu sia-sia, tapi hanyalah sebagai seorang pelajar yang belajar dan jawab exam tu je la.. Rase macam membazir umur ana jugak yang bakal menginjak ke umur 21. Sahabat-sahabat sebaya sekarang dalam tahun 2 degree di university tetapi ana start dari mula balik. Takpelah, Allah lebih tahu rezeki ana. Alhamdulillah. Dan bagi ana, sepanjang tempoh 2 tahun di maktab tu banyak mengajar ana untuk menjadi muslimah yang sejati. Disana adalah tempat pentarbiahan ana selain dari KISAS la. Tapi ana lagi sayang taman tarbiah ana yang kedua ni sebab bukan mudah nak mencari permata-permata atau dalam istilah famous budak-budak kisas ni mutiara-mutiara kat tempat yang tiada biah solehah nie. Semuanya banyak bergantung pada diri sendiri daripada diberi tarbiah. So, kita akan lagi menghargai bila kita sendiri yang usaha untuk mencari. Kan? Ana takkan lupa sahabat-sahabat yang banyak membantu ana dan yang sama-sama bergerak dalam memastikan islam sentiasa subur di maktab. Sayang sangat kat IPIP, terutama PUSAT ISLAM la.. InsyaAllah ana akan teruskan perjuangan kita di bumi KIPSAS pula. Doakan ana ye…



Ok la. Sampai disini dahulu entry ana kali ini. insyaAllah pada 7 Disember ini ana akan daftarkan diri di Kolej Islam Pahang Sultan Ahmad Shah untuk Diploma Undang-Undang dan Syariah. Doakan ana dapat buat yang terbaik dan niat hati nak sambung ke bumi anbia. Semoga hajat dihati dikabulkan oleh Allah swt. Faktor umur tidak menghalang dan selagi nyawa masih ada, ana kan terus belajar hingga saat nyawa dirungkai dari badan. InsyaAllah.. ok ye.. Semoga sahabat-sahabat semua diberkati Allah selalu. Salam ukhwah dari ana Nurul Atika Binti Rosli..(^_^)!!

No comments: