expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Pages

05 January 2010

Jom share petua ni.. mari mengaji..


Assalamualaikum sahabat-sahabat yang dikasihi sekelian. Ana baru je habis kelas bahasa arab tadi dan sekarang dah tercatuk di depan laptop. Kelas Fiqh Ibadah sambung plak jam 5 nanti. huhuh.. Penat tapi tak pe lah. Hari ni pun not feel well dan rase sedih je memanjang. Hm.. Sebelum kelas tadi dah baca al quran untuk menenangkan hati yang tengah sedih ni.. Ya Allah kuatkanlah hati ana ni. Nak menangis tapi tak nak menangis. Pendam perasaan ni. Kuat2!!.. Tak pe lah, kite tinggalkan perasaan ana yang sedang berkeceramuk tu dan kite berkongsi ilmu yang ana dapat daripada ustaz ana waktu kelas tahfiz minggu lepas. Hari ni nak kongsi petua tapi bukan petua nak cantik muka atau petua nak memasak ke ape.


Petua yang ana nak kongsikan ialah... BAGAIMANA NAK MUDAHKAN DIRI MENYEBUT HURUF AL QURAN DENGAN LAHJAH YANG BETUL dan NAK BUAT SUARA JADI SEDAP BILA MENGAJI. Ini petua dari ustaz ana yang hafiz dan ajar ana tahfiz al quran.


ok, untuk petua yang pertama, macam mana nk buat sebutan huruf al quran tu betul lahjahnya. Ustaz ana cakap kite kena selalu bersihkan lendir-lendir kat lidah kite tu. Jangan gosok gigi sahaja. Kenape? sebab sebenarnya bakteria banyak yang melekat kat lidah kita berbanding lidah. Sebab tu lah macam keras je lidah tu nak sebut huruf al quran dengan betul. Jadi bersihkan selalu dan buang segala kekotoran di lidah tu. Bagi yang lidahnya pendek dan menyukarkan mereka untuk sebut dengan betul, cube tarik lidah tu selalu. Ustaz ana cakap kalau kat pondok-pondok hafal quran tu, selalunye student die akan amek daun kelapa. Kemudia mereka gulungkan dan bersihkan lidah dengan daun tu.


Ok, untuk petua yang kedua plak, untuk dapatkan suara yang sedap bila mengaji tu. Ustaz ana cakap, selalulah tolak lelangit dalam mulut kite supaya jadi melengkung, bukan mendatar.Tolak lelangit ke atas. Ustaz siap cakap lagi yang Siti Nurhaliza tu pun lelangit die melengkung. Ye ke idok tak tahu le ana ni. Heheh.. Mungkin ade yang cakap dah tua dah. Lelangit dah keras nak dibentuk. Takpe... kita ikhtiar pun bagus dah. Jadi, kesimpulannya, bile dapat anak nanti tolak lelangit anak-anak kite tu biar nanti melengkung and suara sedap terutama bile baca al quran. Sejuk mendengar nye.. Tapi tajwid pun kena mantap juga la kan.

Hm2.. jadi itu lah dua ilmu yang dapat ana kongsikan bersama-sama sahabat semua. Buat Erma, sahabat ana, tika post kat sini jela ye pasal petua ni. tak sempat nak cite kat ym. Semoga kita dapat amalkan bersama. InsyaAllah. Selamat beramal!! (^_^)

P/S : Entry ini ditulis dalam keadaan sedih. Huhuh.. tapi perkongsian itu penting.. hehehe..

3 comments:

liyana said...

thanks,, sangat bermanfaat!

nur cahaya said...

erma

thanks my dear , ika (^_^)
may Allah bless you..
sama2x kita amalkan yea..

Nurul Atika Rosli said...

afuan... heheh