expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

24 July 2010

Yang bertutup tu cantik


Assalamualaikum…

Yang bertutup itu cantik..

Yang bertutup itu terpelihara..

Yang bertutup itu bersih…

Hm2.. ape yang bertutup tu ye?? Makanan yang bertutup ke? Boleh jadi jugak sebab makanan kalau bertutup terpelihara daripada lalat yang menghinggapinya. Jadi sudah pasti makanan yang terpelihara itu juga bersih dan nampak cantik sebab tu lah kena tutup. Sebab nanti boleh attract sesiapa sahaja untuk makan makanan tu. Kan?? Tapi itu adalah secara analoginya yang dibuat kepada makanan yang tertutup dengan tudung saji.

Tetapi yang ana maksudkan yang tertutup itu adalah muslimah yang diliputi dengan selembar kain di kepalanya hingga ke dadanya. Yang menutup auratnya dari pandangan ajnabi. Subhanallah.. sangat cantik! Terpelihara! Nampak bersih! Dan sedaaaaaap mata memandang. Betul tak?? Betul la kan. Mesti betul jugak. ^^. Cuba lah antum semua tengok sahabiah-sahabiah yang berjalan-jalan dengan tertibnya, bertudung labuh, sambil membawa buku di tangan sambil dihiasa pemandangan indah dunia ini. Subhanllah.. cantik sungguh hiasan dunia yang Allah ciptakan. Walaupun ana seorang muslimah, tetapi tetap terdetik di hati ana sesungguhnya sangat indah wanita solehah yang dicipta oleh Allah swt. Rasa macam nak buat jadi kakak ipar je. Tapi ana takde abang lah pulak.Yang ade cume adik lelaki sahaja dan itu pun sedang belajar di tingkatan 6 lagi. Tapi bukan itu fokusnya. Yang hendak dititik beratkan disini adalah tentang pemakaian tudung YANG SEMPURNA itu. Diulang, YANG SEMPURNA. Bagaimana dikatakan sebagai pemakaian tudung yang sempurna?? Jom kita amati ayat al quran ni ye


.

Haa… macam mana ya sohabiahku sekalian?? Adakah kita menutup aurat secara sempurna? InsyaAllah kita sama-sama sempurnakan ye. Bagi ana bertudung secara sempurna itu sangat cantik dan alhamdulillah ana sendiri memakai tudung labuh dan semoga ana istiqamah dalam pemakaian ana itu. InsyaAllah. Sebenarnye apa yang ana rasa sebagai pemakai tudung labuh ni ialah ana rasa sangat selesa, tenang dan selamat. Kadang-kadang tu ana rasa macam “macho”. Erk.. macho adalah kalimah yang ana guna untuk menggambarkan betapa seorang wanita itu berjiwa kental dan tabah. Seorang nisa’ yang mempunya sifat rijal dalam dirinya. Bukanlah bersikap seperti lelaki tetapi keperwiraan dalam diri. Kenape ye ana rase macam tu? Entah la, mungkin sebab rasa diri hidup dalam beragama dan tiupan semangan perjuangan islam itu seolah-olah sebati dalam diri bila melaksanakan syariat islam. Alhamdulillah. Sape cakap kalau muslimat yang pakai tudung labuh ni jumud atau tak up to date?? Mane ade la.. malahan orang yang bertudung labuh ni boleh jaga diri dia dari sebarang penyakit lagi. Ye la, baju pun longgar je, jadi angin mudah masuk dan tak la rasa tak selesa kan? Kalau pakai ketat-ketat nanti angin susah nak masuk. Jadi kalau berpeluh-peluh nanti melekat-lekat je kat kulit. Lepas tu jadi la ruam. Huhu.. ini apa yang ana fikir la kan sebab ana memang tak suka pakai baju yang sempit lagi mengetatkan. Susah bonar nak bergeraknye.



Tudung labuh plak boleh protect diri bila lalu-lalang kat kawasan yang ramai muslimin. Ye la, dah semua tertutup lagi labuh, ape je muslimin dapat tengok(ini dituju kepada muslimin yang selalu suka usik perempuan di tepi jalan). Setakat kena ganggu bagi salam tu, biase dah berlaku, tapi alhamdulillah la kan sebab masih ada ruh islam di dalam hati mereka bila terpandang gadis muslimah solehah ni. Ingat lagi nak bagi salam ape semua. Hm2.. pakaian mengikut syariat ni sebenarnye mengingatkan kita semua ummat islam kepada kehidupan beragama sebenarnye. Tapi itulah, zaman skarang ni macam-macam gaya dan fesyen yang timbul. Ada juga yang pakai tudung tapi dah rupe macam penyu aje. Nampak bentuk batang leher.(bukan nak timbulkan kontrovesi tetapi kullu al haq wa lau kana marran.Berkatalah benar walaupun ia pahit) Kemudia ada pula tudung yang boleh nampak bonggol unta di belakang kepala. Huhu. Betul ke pakaian kite tu mengikut syariat wahai sahabat-sahabat ana. Ana penah dengar dan terbaca tentang suatu artikel yang menyatakan tak pe la mereka pakai tudung dengan gaya fesyen macam tu. Mereka dah bertudung pun alhamdulillah. Tapi kan.. syariat tetap kena dipatuhi dan ditegakkan. Jadi?? Ha.. sama-sama kita fikirkan ye…

Dulu waktu ana kecil-kecil ana suke tengok muslimah-muslimah yang bertudung labuh ni. Tak tahu lah kenape kan. Kalau la ana tengah duduk-duduk atau berjalan-jalan kemane-mane, bila ternampak muslimat bertudung labuh, ana akan pandang je muslimat tu. Mengikut muslimat itu dengan anak mata ana. Rasa macam seronok, tenang dan best je.Sejuk mata memandang. Rasa nak kawan je dengan akak tu. Huhu.. dan alhamdulillah hati ana terdidik untuk ke arah perkara agama. Tak berminat dengan fesyen2, kosmetik jauh sekali dan ana suke untuk berpakaian mengikut apa yang agama syorkan. Syok tau!! Cube la try berpakaian mengikut syariat islam, antunna pasti akan rasa tenang dan selamat. Rasa nak buat baik je dan segala tutur kata kita automatically akan terjaga. InsyaAllah. Tak susah pun nak ikut apa yang islam suruh ni. Kan?? Bukan susah pun. Yang jadi susah sebab kita tak biasa. ^^.. kadang-kadang tu, dah bagus dah berpakaian tu mengikut islam tapi tabarruj la plak. Huhu. Solekan pulak dah tebal-tebal. Bagi ana, kecantikkan asli tu lagi better daripada kita nak touch up muka kita supaya jadi cantik. Huhu.. Ok la, ana bagi satu situasi. Kalau seseorang itu bermekap cantik-cantik kemudian ada lah seorang pemuda yang terpikat kerana kecantikan itu dan ingin mempersiterikan wanita itu. Tak salah pun pilih cantik kan.. Selepas dah nikah, bila tengok2 isterinya tanpa make-up, tak cantik dah.. Rupe2nye pemuda itu telah tertipu dengan kecantikkan yang dibuat-buat itu.. jadinye, tak best la kan. Kalau boleh biarlah kecantikkan itu yang asli. Kalau dah make up bila dah bersuami nanti, makin bertambah cantik.. hehe.. tapi bukanlah kecantikkan yang menjadi kayu ukuran kebahagian sebuah rumah tangga sebenarnye kan?? Agama itu yang lebih diutamakan. Dapat isteri yang agama dan fizikal nya cantik lagi bertuah kan?? Huhu.. (merepek dah ni). Ok2. Kite off topic pasal kawen ni ye. Rase macam dah lari tajuk pula.

Ok.. terus kepada kesimpulan la ye. Penulis pun sudah tidak tahu ingin mengolah ayat denga panjang lebar lagi kerana penulis baru sahaja selesai makan ubat demam tadi. Takpe2.. ujian. Kesimpulannya, maka kita bertudunglah secara sempurna yakni mengikut apa yang islam ajarkan kepada kita. Janganlah kita mengambil mudah dalam soal pemakaian kita. Lebih2 lagi kita sebagai wanita islam. Memang aurat wanita itu sulit untuk dijaga tapi ingatlah setiap yang Allah perintahkan itu ada hikmahnya. Kan?? Semuanya adalah semata-mata ingin menjaga kehormatan wanita dan mengankat martabat wanita itu, insyaAllah.. Akhirul kalam, semoga kita semua dapat menutup aurat kita dengan sempurna dan mendapat keredhaan dari Allah swt. InsyaAllah. Yang baik itu dari Allah dan yang buruk itu adalah disebabkan oleh kelemahan ana sebagai makhlukNya. Wallahua’alm… (^^)


P/S : jom dengar lagu ini langkahku dari Shoutul Harakah yang best ni… Muslimat!! POWER! POWER! POWER!

No comments: