expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

05 August 2011

Assalamualaikum...

Template blog Nurul bertukar lagi.. Hai.. asyik bertukar je tapi entry tak update-update juga.. kenapa Nurul asyik tukar template ye? Sebenarnya kadangkala penukaran itu perlu demi menjana semangat buat diri sendiri. Itu pendapat Nurul lah..

Sejak kebelakangan ini banyak sekali masalah yang dihadapi oleh Nurul.. satu demi satu dan Nurul kadang-kadang lemah semangat untuk hadapinya.. Entah berapa milimiter padu dah air mata ni menitis sejak akhir-akhir ini.. Bukan Nurul takut atau patah semangat untuk hadapi tapi kalau masalah yang datang tu sedebuk di atas kepala, terasa juga bebanannya itu kan?


Hmm..

Atok Nurul yang Nurul panggil ayah masuk hospital sejak 2 minggu yang lepas di kala Nurul berhadapan dengan masalah MPP.. Dengan masalah peribadi Nurul sendiri.. Study Nurul yang mana lecturer semakin mengingatkan supaya jaga study walaupun sibuk MPP.. Masalah library lagi.. masalah kesihatan.. Assignment tertunda.. Allah.. sampai Nurul tak tahu mana satu Nurul nak settle dahulu..


Wan dan Ayah waktu mengerjakan Haji tahun lalu..


Hakikatnya semuanya itu sangat berat untuk di atasi walaupun Nurul tahu yang Allah tidak akan memberatkan seseorang itu dengan ujian yang tidak termampu olehnya.. Tapi kadangkala kita perlukan sokongan daripada sahabat dan orang yang tersayang.. Namun apa yang terjadi bukan semua yang memahami malahan menyalahkan Nurul itu dan ini.. Allah. ujian-ujian..

Nurul perlu bangkit dari perasaan lemah ini.. Jika dulu Nurul mampu mengahadapi masalah dengan pergantungan sepenuhnya pada Allah, kenapa Nurul rasa lemah bila tidak ada yang mahu menemani Nurul hadapi ujian Nurul ini kan?Biarlah kita membuat kebaikan kepada orang lain dengan ikhlas walaupun hakikatnya agak payah juga untuk mengakui itu.. pasti akan ada satu perasaan mengapa dia tidak mahu bersamaku di waktu susah sedangkan di waktu dia susah aku sentiasa ada... Hm2.. mainan perasaan daripada syaitan supaya menghilangkan rasa ikhlas kita tu tadi kan??

Nurul juga merasakan satu kehilangan dalam diri Nurul yang Nurul ada dahulu.. kenapa ia menghilang? Nurul tak boleh salahkan orang sebab apa yang berlaku datang dari Nurul sendiri. Ya.. memang menyesal jika diikutkan hati ini dengan apa yang telah Nurul lalui tetapi Nurul anggap itu adalah satu pengalaman buat Nurul yang mematangkan diri Nurul sendiri.

Hm2.. InsyaAllah hari ni Nurul nak balik rumah setetlah lama tidak pulang.. mahu ketemu mama dan abah juga anak saudara Nurul yang sorang tu.. Hilang sedikit bebanan di dalam jiwa ni.. Masalah kesihatan Nurul pun tak berapa bagus sangat.. Kerap sakit dan cepat penat.. Ujian.. kan??

Kadang-kadang Nurul persoalkan juga adakah tidak ada sinar bahagia buat Nurul kat dunia ni? Tapi tak mengapalah sebab Nurul dunia ni memang tempat diuji dan tempat untuk berpenat lelah bagi menuai hasil akhirat kelak.. Sampaikan Nurul rasa Nurul dah tidak kisah dengan apa yang ada di dunia ini.. Manusia yang lain mahu menikmatinya, jangan sampai diri kita lalai dari mengingati Allah swt.. Nurul sedih juga melihat ramai golongan yang belajar agama tetapi ibarat buih-buih di lautan.. Masing-masing merasakan diri hebat dalam bidang agama dan sikap humble itu tidak ada.. Memang dunia sudah kacau bilau dan tidak ada keamanan lagi.. Dunia ini ibarat penjara bagi orang-orang yang beriman...

Hm2.. Nurul harap orang disekeliling Nurul bahagia selalu dan dalam keredhaan Allah selalu..

Stop sini dulu ye.. nak berkemas.. mahu pulang ke my sweet home... =)

3 comments:

Mr Dean said...

Assalamualaikum, kak..

Sabar, akak bukan sendirian..kami masih bersama akak..
kita sama2 selesaikan masalah yg kita hadapi..tentang urusan peribadi akak, harap jumpa seseorang yang boleh memberi semangat pada akak!
anyway, good luck for ur life..
"Perjalananku masih jauh.." nice quote! huhu..
ok, kak. chayok2..
Senyumlah..
Dunia pasti tersenyum bersamamu...
(^_^)

::FaQirah alHawari:: said...

ahlan ya ukhti..

insyaAllah, biiznillah,semua akan jadi mudah nanti..

'teruskan perjalanan'

sabar .. itu tandanya Allah mahu Tika mengadu pada-Nya..

Nurul_Islam said...

Syukran linasihah.. =)