expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

08 August 2011

Merindui Kakekku Ukhti Nora


Assalamualaikum...

Usai dari solat terawikh tadi entah kenapa hati Nurul terasa sebak sekali.. Teringat sahabat yang jauh di Perak.. Kak Nora dan yang lain-lain.. yang teristimewa buat kakekku Kak Nora.. Masih jelas di fikiran jika waktu-waktu begini.. di saat Nurul terasa lemah dan juga perlukan nasihat dan pelukan seorang kakak, maka Kak Nora ada disisi tak kira betapa sibuknya dia.. Rindunya Nurul pada Kakekku yang comel sorang ni..

Masihkah Kak Nora ingat macam mana kita beramai-ramai memenuhi dapur surau meyiapkan makanan?? Ya.. tanpa Kak Nora tersayang, maka kami semua tak tahu nak buat apa kat dapur yang luas tu.. Nasihat Kak Nora yang sangat berkesan di jiwa ini.. Ya Allah.. hanya Allah yang mampu membalasnya.. Di saat kami semua patah semangat maka Kak Nora tetap membakar semangat kami...

Masih ingat lagi gema suara Kak Nora di majlis ilmu Kuliah Helwi yang bersemangat.. Muslimat power!power!power!.. Subhanallah.. Kak Nora ingat tak kite sama-sama berlatih nasyid untuk Majlis Busana Muslimah tu? Kak Nora yang penat pun turun padang... Kita juga pergi rumah Kak Nora yang dekat dengan rumah "pejuang" itu kan?? hehe.. Ya Allah.. kenangan itu masih indah di fikiranku...

Tatkala adikmu ini dilanda masalah hati, maka kau hadir sebagai pengubat hati.. penasihat setia.. walaupun berderet orang menunggu untuk menerima khidmat kaunselingmu.. heee... Ku juga masih ingat di waktu kita berjalan-jalan ke Cameron Highland.. sangat comel dengan baju sejuk putihmu itu.. Mahu saja ku duduk rapat-rapat sebelah Kak Nora yang comel.. sejuk kan kat sana?


Ya ukhtiku... Kini daku amat merindui nasihatmu.. terasa lemah kaki ini untuk melangkah sebagai seorang kakak kepada mereka-mereka yang kadangkala memerlukan diriku sebagai penasihat.. ku tak mampu menjadi seperti dirimu.. Yang mampu mengikat tautan ukhuwah antara kita dahulu. Sampaikan dirimu sanggup berlakon sakit sewaktu majlis hari lahirku dan sahabat-sahabat yang lain.. Huhu.. (sangat bimbang waktu itu dan kamu pandai berlakon.. hehe).. dan diriku tidak mampu menggantikan dirimu.. walaupun di ganti dengan seribu orang kakek pun masih tidak bisa menggantikan dirimu.. Kak Nora... Rindu amaaaaaatt... huhu...


p/s : mencari waktu mahu pulang ke Taman Tarbiah di Ulu Kinta, Ipoh...

No comments: