expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

09 August 2011

P untuk PERJUANGAN





Assalamualaikum...

Kerja.. kerja dan kerja..

Tak pernah habis walaupun setiap hari cuba habiskan semua list to do di board.. Hm2.. Itulah hidup dalam perjuangan, tanggungjawab melebihi masa yang ada.. dan kelebihan seorang pejuang juga adalah otaknya sangat pantas dan cerdas sepanjang masa.. kenapa? Sebab dalam satu masa seorang pejuang itu perlu berfikir tentang banyak perkara.. Jika anda sebagai seorang pejuang ilmu, anda perlu memikirkan tentang assignment, waktu study, time management, ibadah exam dan sengakatan dengannya.. jika anda seorang pejuang ilmu + seorang pemimpin maka akan bertambahlah lagi tanggungjawab dan perkara yang anda perlu fikirkan.. Dan jika + lagi jika anda seorang naqibah atau naqib, seorang yang lead adik-adik untuk berfikir tentang islam, maka bertambah-tambahlah lagi apa yang anda fikirkan.. Dan semuanya perlulah diniatkan kerana Allah swt.. Usah dirisau jika tak mampu menjalankan semua tugasan kerana seandainya kita melaksanakan semua itu ikhlas kerana Allah, insyaAllah akan dipermudahkan pula urusan kita olehNya.. kan? Surah Muhammad ayat 7... Jom selak sama-sama.. =)


Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu. (Muhammad:7)


Bersyukurlah andai Allah swt menjadikan anda sebagai seorang yang memahami Islam dan juga memahami tuntutan Islam agar umatnya menyeru dan menyuruh kepada kebaikan serta mencegah kepada perkara yang mungkar.(surah Al-Imran:104) Kerana apa? kerana kita tidak ada masa untuk melakukan perkara yang hanya sia-sia..




Allah telah memelihara kalian daripada hanyut dengan kenimatan dunia ini.. maka beruntunglah anda yang memilih untuk menjadi seorang yang asing di akhir zaman ini kerana telah diselamatkan oleh Allah swt.. TETAPI.. andai kalian ikhlaskan niat, sanggup berkorban demi memartabatkan Islam... Alhamdulillah kerana Allah telah memilih kalian sebagai pembeli kepada perniagaanNya yakni berjuang dijalanNya.. (surah as-saff:10,11,dan 12)..

“Wahai orang-orang yang beriman, sukakah kamu Aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkanmu dari azab yang pedih?” (as-Saff:10)




“(iaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagimu, jika kamu Mengetahui. Niscaya Allah akan mengampuni dosa-dosamu dan memasukkanmu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai dan (memasukkan kamu) ke tempat tinggal yang baik di dalam syurga 'Adn. Itulah keberuntungan yang besar.”
(as-Saff:11-12)

Wallahu'alam...

No comments: