expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

16 November 2013

Harus Dikawal Emosi Itu

Assalamualaikum... roomate pun dah selamat dibuai mimpi dan diri ini pula masih belum mahu melelapkan mata.. menerawang ke dunia maya.. dunia maya yang berwarna biru itu lah.. yang menjadi kegilaan ramai orang.. Agaknyee... Lastly baru teringat blog yang tak terusik lagi.. lalu akhirnya saya pun sampai di laman ini.. (huh.. susahnye nak buat ayat laa ni.. xtau ngapee...)

Bukan mahu membuka pekung di dada, tapi sekadara berkongsi cerita.. diriku tidak tahu bagaimana ingin menyelesaikannya.. Bagaimana ye nak kawal emosi yang mudah membara?? Hm2.. ayat dah macam pantun berbunga dan berirama.. Serius dah lama tak menulis dengan puitis, maka semakin hilang rentak bicara.. tapi aku tetap menulis walau ayat kelaut entah kemana.. huhu.. (apakah??)..

Mari menyusun kata sebaiknya...

Sebagai seorang wanita,sememanya emosi itu tidak dapat dipisahkan agaknya.. pendapat peribadi saya.. saya tak tahu dari segi psikologinya macam mana.. Yang pasti saya mungkin salah seorang wanita yang sememangnya tidak mampu mengawal emosi sebaiknya.. mudah tersentuh dengan hal yang remeh.. dan kemudian dengan tidak dijangka akan kembali ceria.. kemudian merajuk.. dan bermacam-macam lagi..

Saya merenung jauh ke dalam diri.. Apa puncanya?? Hmm.. saya melihat sahabat saya yang teruji dengan kehilangan yang sangat bermakna di dalam sebuah perkahwinan.. kehilangan anak sebanyak dua kali yang mana sudah bersama kandungan yang menjadi idaman seorang wanita bergelar isteri selama 6 hingga 7 tahun.. tenangnya kamu wahai sahabat menerima takdir ilahi.. saya berfikir bagaimana dia memperolehi kekuatan sedemikian rupa.. Dan saya mula mendapat jawapannya..

JAGA HUBUNGAN DENGAN ALLAH!!

Seorang wanita akan mempunyai kekuatan jiwa apabila hatinya bersandar kepada Allah semata-mata.. seorang wanita mampu menjadi penguat kepada orang sekelilingnya andai tali keimanannya teguh dan kukuh di dalam jiwa.. dan saya.. mungkin kerana saya tidak menjaga soal itu sehingga saya mengikut hawa nafsu dan emosi mengawal diri saya yang lemah ini.. ibrah daripada ujian sahabat, maka diriku mula mencari jalan pulang...

Wanita... jadilah seorang yang mampu berdikari dan mampu mengawal emosimu.. bagaimana caranya?? ikatlah hatimu dengan Allah.. ikat sekuat-kuatnya.. moga kita tidak terlepas dari kasih sayangNya..Moga dirku jua mampu menjaga dan mengawal emosiku.. wallahualam..

p/s: selamat malam..

No comments: