expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Pages

26 November 2013

Reflection For Today

Assalamualaikum.. bangun pagi.. buka mata.. mandi.. solat.. dan teringat sesuatu status di facebook yang buat saya terfikir tentang hakikat diri ini bagaimana..

" Apabila kita sudah kurang membaca Al-Quran atau mungkin susah nak membaca Al-Quran, kita takut ada kesalahan yang kita buat sehingga Allah tak bagi izin untuk kita baca ayat-ayatNya"

Hmmm.. lama saya diamkan diri.. bukan membuka pekung di dada.. tapi kadangkala memang betul kan perkara macam tu terjadi pada kita??? Kita boleh sibuk buat assignment, meeting sana-sini, pergi program sana-sini, boleh layan movie, boleh buka facebook sampai pagi.. tapi.. nak buka dan baca al-quran?? tak punya masa.. T_T.. Kenapa ya?? Takut bila memikirkan Allah yang tak beri izin untuk kita baca ayat-ayat cintaNya.. Sungguh!! Menakutkan.. terasa sangat tersentak dengan status tersebut.. dan terima kasih yang tak terhingga buat yang menulis.. teguran dari Allah.. 

Bimbangnya kita sebagai hambaNya apabila Allah mula menyibukkan diri kita dengan kesibukan dunia sehingga kita merasakan membaca Al Quran itu tak punya masa.. Lemah benar hambaMu ini Ya Allah.. Tak punya masa untuk mengadu padaNya.. tak punya masa untuk berdua-dua denganNya.. Takut juga kalau-kalau Allah letakkan diri dan hati kita sebagai hati yang cintakan dunia.. Hubbun dunia.. Nauzubillahiminzalik...


Saya juga menghitung umur saya yang bakal menginjak ke angka 25.. banyakkah dosa? Banyakkah pahala?? Dari situ saya mula rasa sebak di dada.. Saya bertanya pada diri.. Ya Allah.. sempurnakah aku untuk menjadi hamba yang dicintaiNya?? Sempurnakah amalanku dan tanggungjawabku yang diamanahkan ke atas ku?? Semuanya di dalam dilemma.. Namun dalam masa yang sama ada bisikan yang menggoda supaya terus bersuka ria dan tidak perlu menjalankan amanah sebagai hamba sebaik yang mungkin.. dan dirasakan bahawa everything is hard for me!!

Sedang berjalan ke kelas, kepala menunduk melihat tanah.. (adakalanya hampir juga terlanggar orang). Audit diri.. muhasabah hati.. Teruknya aku...teruknya aku.. hampir juga air mata menitis.. kepala berfikir, bagaimana perlu diri ini mencuba untuk menjadi hamba yang terbaik buatNya.. Godaan terlalu banyak.. Hanya Allah yang tahu.. Istighfar panjang di dalam hati.. doa tak putus-putus.. Ya Allah.. ampunkan aku.. maafkan aku.. kerana apa??? TAKUT!! BIMBANG!! Takut jika Allah tak pandang dan biarkan diri terus hanyut.. Bimbang Allah tak sayang dan membuatkan diri ini sibuk dengan dunia hingga lupa padaNya..

Akhirnya, hamba ini sedar.. Banyaknya dosa.. Tekad dihatinya mahu menjadi wanita yang taat pada perintah agama.. walaupun dia tahu,, sukar.. cuma satu pintanya.. moga Allah mempemudahkan apa yang menjadi ujian hatinya.. menghilangkan kegelisahan.. memberikan ketenangan.. insyaAllah.. ameen..

No comments: