expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

29 October 2010

exam, imtihan, peperiksaan


Assalamualaikum…

Mengambil masa sebentar dalam study week ni untuk menulis kat sini. Exam minggu depan tapi ana rase macam tak study ape-ape lagi nih. Huhu.. Tidaaakkk.. Kenape ye? Entah la.. Rase macam takde masa untuk diri sendiri sejak menerima amanah sebagai wakil pelajar ni. Huhu.. Bukan mengeluh tapi rasa nak jerit pun ade. Nak study tapi tak boleh fokus. Kejap-kejap dapat msg anda diminta menghadiri perjumpaan, kejap-kejap ade announcement pasal perjumpaan persatuan. Huhu.. I need my own space!!.. Bukan senang tau nak bahagikan masa. Actually tak lah sibuk sangat, tapi diri ana ni mungkin jenis perfectionist kot. Tak boleh langsung ade orang ganggu masa ana untuk study. Bile dah terganggu satu masa nak study, mula lah jadi macam tak boleh fokus semua benda. Huhu.. kena ubah persepsi ana tu..


Lepas tu, datang macam-macam bisikan yang buat hati ni bimbang plak bile fikir pasal exam. Bila ada orang cakap kamu dah pandai dan tak payah study, buat hati ni rasa nak marah. Ye la, mana ada orang boleh berjaya tanpa usaha. Imam Shafi’e merantau jauh demi menuntut ilmu dan ana ni cume seorang gadis biasa yang dikurniakan Allah akal yang seadanya. Sudah pasti perlu usaha. Mane ade orang nak dapatkan sesuatu tak usaha. Nak minum air pun kena usaha untuk tuang dalam cawan. Kan? Jadi, mane ade istilah kamu dah pandai jadi tak payah belajar dah. Buat hatiku ini panas je bila ada yang cakap macam tu. Bukan marah tapi seolah-olah kita ni manusia tak perlu berusaha plak bila nak dapatkan sesuatu. Lagi satu, belajar tu bukan kerana exam tetapi ilmu itu kita nak amalkan sepanjang hidup kite insyaAllah.


Alhamdulillah setakat ni study ana berjalan dengan lancer. Tapi macam biasa la. Syaitan tak pernah ade shift bila nak rosakkan anak adam nih. Entah kenape macam-macam perasaan timbul dalam hati. Rasa takut dan was-was kalau apa yang kita dapat tu menimbulkan riya’ dan jugak menimbulkan kebimbangan andai itu suatu ujian yang membuatkan diri ini sentiasa berhati-hati dalam setiap langkah. Even kata-kata dalam hati pun kena jaga tau. Kita nak mencari keberkatan dalam menuntut ilmu, bukan pujian dan pangkat di dunia. Bimbang andai apa yang dipelajari tidak mampu membantu diri ini di akhirat dan hanya menjadi sia-sia kerana inginkan dunia semata-mata. Nauzubillah. Syukran buat “sahabat” ana yang jauh kerana menasihati ana tadi. Anda memang sangat tabah dan banyak mengajar diriku tentang kehidupan. Huhu.. bila kite nak jumpe ye? Masih menjadi tanda tanya dan biarlah ia menjadi rahsia Allah buat kita berdua.


Akhirnya, ana minta semua sahabat ana mendoakan kejayaan ana dunia dan akhirat. Exam final start minggu depan dan ana doakan jua buat sahabat-sahabat yang lain dapat menempuhi imtihan dengan baik insyaAllah… salam.. =)


p/s : jaga kata-kata, jaga tingkah laku dan jagalah hati kita semua… insyaAllah..

21 October 2010

Corat-coret

Salam..

Kabare semua.. waras?? InsyaAllah sihat semuanya melainkan diri ini yang masih belum pulih dari demam yang agak mengejut semalam. Huhu.. Nak dekat exam boleh pulak badan ni nak manja-manja ye. Nak demam-demam plak die. Semeseter lepas pun macam tu jugak. Maka pada semester lepas hamba menjawab exam arabic dengan penuh keketaran kerana kesejukkan di dalam air cond yang tahap full punye power. huhu..

Sebenarnya tak tahu ape nak tulis, hanya mahu menulis secara suke2. Dan ingatan buat diri sendiri bahawa sakit itu ujian dan cara Allah ingin mengampunkan dosa hambanya ini yang dosanya menggunung tinggi. T_T..

Actually jam 4 pm nanti ade test Pentadbiran Undang-Undang Islam Malaysia dan hamba sememangnya membaca dengan xpenuh kekusyukkan. Huhu.. sekejap main pen, sekejap tulis-tulis, sekejap duk pilih lagu nasyid best kat lappy ni. Huhu.. jangan tiru ye kawan-kawan sekalian.

Kejap-kejap pegi cari image model hp SAMSUNG Champ. Ops.. hm2.. canggih2.. bukan ana punye, tapi orang tu punye. HP ana ni biase je. Setakat untuk call dan msg sahaja. Dah nak dekat 4 tahun dah gune dan ntah berape kali dah jatuh dan berkecai. hehe.. inilah Hp yang mama belikan lepas SPM dulu dan stay setia dengannya. Kalau ade sesiapa yang nak bagi hadiah HP baru kat diri ini boleh saja. Kecil tapak tangan satu padang bola ana tadahkan. =).. Tapi tak kesah sangat pun pasal gadget ni asalkan ianya memberi kemudahan untuk belajar dan xlupa jugak untuk memperjuangkan islam ini. Biarlah semuanya digunakan dengan baik dan memberi manfaat kepada diri kite. Kan?? (tapi kalau ade yang nak bagi hp canggih, sile2..hehe..gurau je)


Oh tidak... tak sedar rupe2nye dah banyak bercorat coret disini. Mahu berhenti dahulu kerana tangan ini jika tidak dihentikan dari terus menaip maka test hamba sebentar lagi pun tidak mampu tangan ini menjawabnya. huhu.. doakan semoga kehidupan diri ini sentiasa dimudahkan Allah swt dan semoga anda semua juga di dalam keredhaanNya selalu.


p/s : Minggu depan study weeks sudah.. huhu.. time is sooooooo fasssssssssssst

18 October 2010

Nasyid atau koir???

Soutul Mujahidin KISAS.. adikku yang the biggest one.. huhu

Assalamualaikum..

Mesti ramai dikalangan kita sangat-sangat meminati muzik berbentuk nasyid. Dan diri ana sememangnya tidak terlepas daripada menjadi salah seorang peminat nasyid di alaf ini. heheh.. tapi kan.. apa yang ana lihat sekarang, kebanyakan nasyid yang ada tidak lagi berbentuk nasyid yang sepatutnya. Kenape ye? Ya.. mungkin dengan adanya penambahan pelbagai alatan muzik yang canggih mampu menarik minat ramai pendengar untuk menghayati nasyid tersebut. Tapi kan, apa yang ana lihat sekarang, kebanyakan nasyid banyak yang membuatkan pendengarnya leka. Itu tak termasuk lagi dengan nasyid yang selalu diepelopori oleh mana-mana persatuan bagi menyertai pertandingan nasyid. Sudah seperti nasyid campur koir gayanya. Huhu.. bukan ke koir tu asalnya daripada gereja-gereja dimana penganutnya berkumpul beramai-ramai dan menyanyikan lagu ketuhanan di dalam gereja dengan penuh harmoni. Jadi boleh ke kita mencampur adukkan islam dengan sesuatu yang tidak sepatutnya? Hm? Tepuk dada Tanya iman ye.. huhu..


Ana timbulkan nasyid plus koir ni bukan ape. Tapi ana terfikir dan cuba menilai kenapa irama nasyid itu difahami dalam bentuk seperti itu? Bagi ana, irama nasyid ini ada seni islamnya. Ada alunan yang gemersik dan penuh dengan nasihat dan mampu membuatkan pendengarnya muhasabah diri sambil berhibur. Biarlah kita mendengar suatu nasyid itu dan sekaligus dapat menyedarkan diri kita juga. Dan bagi ana itu merupakan suatu method dakwah yang sangat berkesan untuk hinggp di hati-hati manusia. Kerana apa? Kerana manusia memang suka akan hiburan. Tapi ape kate kalau kite twist hiburan itu agar mendapat manfaat daripadanya. Kalau macam nasyid bercampur koir ni plak bagi ana, ana tak nampak dimana nilai islam dan nasyidnya. Ada kumpulan yang bercampur lelaki dan perempuan lalu memakai pakaian yang mencuri pandangan dalam kata lain sangat-sangat tabarruj dan memperdengarkan alunan suara dengan penuh lenggok. Ana mahu bertanya, apakah matlamat mereka yang berbuat demikian. Adakah untuk memenangi pertandingan? Untuk populariti atau untuk berDAKWAH?? Matlamat kena betul. Islam tak pernah ajar kita melakukan sesuatu yang sia-sia. Islam itu bukan pada nama tetapi pada penghayatan, dan pengamalannya. Kita tidak boleh berselindung di sebalik nama islam untuk kepentingan individu dan keduniaan. “kami bernasyid (tetapi seperti yang ana sebut diatas) jadi maknanya apa yang kami buat tidak salah disisi agama. Kami bukan buat sesuatu yang melanggar syariat islam(secara surfacenye sahaja).” Matlamat tidak menghalalkan cara ye wahai sahabat-sahabatku sekalian.


Ok.. seterusnya kita lihat pula nasyid zaman sekarang yang menjadi pujaan ramai.Nasyid yang membungakan hati-hati remaja yang sedang menghadapi sindrom dalam hati ad ataman. Maksudnya nasyid yang sarat dengan nilai-nilai kecintaan terhadap seseorang (yang belum sah ye). Kenape ini berlaku? Ana pun tak faham. Bukan ana tidak pernah mengalami fasa-fasa remaja yang mengalami sindrom ada bunga dalam taman tu, dan nasib baik hati ni jenis cepat busan dengan perkara-perkara yang agak slow ni. Huhu. Bukan mengkritik kerana tidak berpuas hati tetapi ingin membawa dan mengajak rakan-rakan semua berfikir bersama-sama. Nama nya nasyid tetapi membuaikan perasaan. Adakah betul nasyid itu mengikut syariat islam??? Sedangkan kita dilarang mendengar sesuatu yang melalaikan fikiran dan segalanya. So how? Check diri kite semua camne kan. Huhu.. dan juga diri ini..


Akhirnya, ana ingin mengajak rakan –rakan semua agar berfikir dan menilai setiap apa yang kite dengar dengan sebaiknya. Tak semua nasyid adalah bagus dan ada pula yang bersembunyi disebalik nama nasyid tetapi mebuaikan perasaan. Bagi pihak-pihak yang memperjuangkan nasyid tanah air, sudah sampai masanya untuk kita berfikir untuk melakukan perubahan dimana irama nasyid bukanlah sekadar suatu bentuk hiburan yang dibuat untuk mendapatkan sumber pendapatan seprti muzik-muzik dan artis-artis lain lakukan tu. Tetapi kita memperjuangkan islam dengan method irama nasyid. Method dakwah perlulah kreatif dan semoga irama nasyid terus berkembang sekaligus mengembangkan islam dimata dunia. Lihat sahaja contoh-contoh para pendakwah di bidang muzik seperi Yusuf Islam, Maher Zain, Raihan, Rabbani dan juga Hijjaz dimana alunan nasyid yang mereka hasilkan banyak menyentuh hati pendengarnya untuk mengenali islam, muhasabah diri dan sebagainya. InsyaAllah usaha-usaha itu akan akan menjadi amalan yang bermanfaat dimana ia sentiasa berterusan hingga saat kita bertemunya ia masih lagi berterusan. Semoga Islam terus berkembang dengan usaha-usaha kalian.. Wallahua’alam.

I LOVE NASYID ISLAMI..(^_^)/


p/s : Minta HELWI KIPSAS tubuhkan nasyid muslimat sebagai method dakwah kepada siswi KIPSAS.. Sape nak join?? Saya!!

15 October 2010

Thinking of some.....thing or one?? erk..

Assalamualaikum.. Hmm.. dah malam tapi mata ini masih belum mengantuk.. I’m thinking of something.. ke someone ni? Huhu.. xde pape lah.. Sambil dengar lagu Permataku by Mestica buat hati ni fikir sesuatu. Huhu.. Let’s keep it as secreto de amor.

Nak citenye, malam ni rase macam sunyi dan sepi je. Kalau disiangnya ana sibuk dengan segala kerja dan study tapi bila malam je rase macam sunyi. Ape tande? Takde ape2 tande.huhu..

Hm2.. tak tahu nak tulis ape.. just enjoy the silent.. huhu.. Biar lah Allah je tahu what I feel rite now.. daaaa…. Salam..

11 October 2010

Kahwin muda - Situasi yang berlaku

“ Ibu, Sofea mahu bernikah dengan Amin.”

Ibu memandang Sofea dengan terkejut kerana Sofea tiba-tiba meluahkan sesuatu yang mengejutkan.

“Sofea, kamu sedar apa kamu cakap ni? Kamu tu masih belajar lagi di peringkat diploma. Habiskan pelajaran kamu dahulu. Kamu ingat mudah nak laksanakan tanggungjawab bila dah nikah nanti? Dengan belajar lagi?”

“Ibu, Sofea mampu untuk laksanakannya insyaAllah.”

“Kamu jangan nak mengarut Sofea. Habiskan pelajaran kamu dulu. Kalau kamu nak buat jugak, jangan mintak tolong ibu. Ibu takkan masuk campur urusan perkahwinan kamu tu. Faham?”

“Ibu, yang mana ibu pilih? Bimbang Sofea tidak mampu laksanakan tanggungjawab nanti atau bimbang Sofea dan Amin terjerumus dengan maksiat? Ibu..jawab ibu” Jelas Sofea dengan air mata mula bergenang di mata.

“Sudah, jangan bicara lagi soal ini dengan ibu”

Sofea masuk ke dalam bilik dengan hati yang kecewa dengan sikap ibunya. Dia tahu ibunya bimbang akan pelajarannya. Tetapi dia lagi bimbang dengan hatinya yang tidak tenang dengan perasaan yang tidak halal untuk dinikmatinya itu. Hatinya remuk rendam. Segala nasihat dan teguran ustaz mengenai perkahwinan menerpa ke mindanya. Segala ancaman Allah mengenai maksiat hati dan seumpanya membuatkan dirinya takut.

“Allah.. sesungguhnya perasaan ini milikMu dan Engkau yang mengurniakannya. Bagaimana aku perlu jawab dihadapanMu ya Allah kelak dengan dosa hatiku yang tidak terbendung. Ya Allah.. apa yang Engkau mahu tunjukkan kepadaku. Ya Allah, aku pedih menahan perasaan, sakitnya hatiku ya Allah menghadapi cinta manusia kurniaanMu ini. Ya Allah, aku hanya mahu menjadi hambaMu yang solehah. Aku mahukan ketenangan dalam ibadahku kepadaMu. Bantu aku Ya Allah. Ya Allah, kadang-kadang aku merasakan lebih baik sahaja aku mati dari berterusan berhadapan dengan perasaan yang tidak halal untukku. Bantu aku Ya Allah”

Sofea terus menangis sambil hatinya tidak henti-henti berdoa agar Allah mengasihani dirinya.

08 October 2010

Tanggungjawab + Study

Assalamualaikum.. sudah lama tidak dicoretkan tentang kehidupan ana di bumi KIPSAS. Overall, kehidupan lagi better dan ana seronok belajar disini. Newly update, ana dipertanggungjawabkan dengan jawatan Exco dalam Majlis Perwakilan Pelajar KIPSAS yang sudah semestinya lebih busy daripada student lain. Ana sekarang ni pun agak payah jugak nak duk kat bilik. Kalau tak pegi kelas, kadang-kadang tu ade la hal kat luar. Jumpa dengan sahabat-sahabat untuk berbincang ape semua. Tidur pun dah kurang teratur sedikit. Pelajaran makin lama makin mencabar dan ana sendiri perlu lebih fokus dalam kelas. Setiap masa yang diperuntukkan sangat bermakna buat ana. Alhamdulillah Allah berikan sesuatu yang menggembirakan diri ana di bumi KIPSAS ini walaupun sebelum ini ana merasakan satu kegagalan yang menyakitkan lah jugak. Tapi when we put trust in Allah, insyaAllah we will find the way.


Tak lama lagi, ana akan menghadapi final exam bagi semester 2 ni. Sekejap je kan? Xlame pun.. hehehe.. xlame lagi nak masuk tahun 2 dan seterusnya dalam 3 sem lagi, maka tamatlah pengajian ana disini dan insyaAllah ana akan menyambung pelajaran ke peringkat degree pula. InsyaAllah.. just doakan saja..


Cume sekarang ni ana agak bimbang tidak dapat menyeimbangkan antara tanggungjawab dengan study ana sendiri. Sesungguhnya sangat berat nak stabilkan dua perkara yang berbeza tu. Sebab kadang2 kalau dah jadi MPP ni kena skip kelas la ape la.. Huhuh.. skip kelas adalah sesuatu yang paling ana tak gemar. Sebab ape? Yelah bila dah skip mesti tak dapat ilmu tu direct dari pensyarah. Kan dah ke rugi.. huhu.. tapi tak tahu lah.. sesungguhnya tanggungjawab yang diberikan kepada ana ini adalah datang daripada Allah dan Dia lebih tahu sama ada ana layak atau tidak untuk menghadapinya..

Kat sini, ana memohon doa-doa daripada sahabat-sahabat semua agara mendoakan kejayaan ana dan semoga ana dapat hadapi segala kesukaran hidup dengan tabah dan sabar. Doakan tau.. Doakan kalian sangat penting buat hamba ini. Ana perlukan kekuatan dari kalian.. InsyaAllah sampai sini dahulu. Jika ada masa lagi, ana akan cuba meluangkan masa untuk menulis lagi.. salam…