expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

07 September 2011

Persepsi...

Hindari persepsi antara sahabat.. =)

Assalamualaikum…

Don’t be sad…

Entry kali ni berbaur kesedihan dan mungkin kalau sahabat terdekat ana yang membacanya pasti dapat mengagak bahawa sahabatnya seorang ini dilanda masalah atau kesedihan… Manusia memang diciptakan secara normalnya mudah untuk membuat persepsi hanya dengan melihat luaran sahaja melainkan orang yang hatinya benar-benar dekat dengan Allah yang dapat mengenal apakah kaca, apakah permata.. Tetapi untuk kali ini, penulis tidak mampu untuk menipu dengan kata-kata disini dengan menyatakan bahawa penulis dalam keadaan gembira sedangkan penulis sememangnya dilanda kesedihan.. Kesedihan kerana dunia yang mungkin kerana kesalahan penulis sendiri.. hanya Allah yang Maha Mengetahui..

Sedih… apabila sesama saudara Islam saling membuat persepsi terhadap luaran seseorang sedangkan kita tidak tahu apakah yang ditanggungnya… apakah yang dialaminya… Dan buat yang menjadi orang yang dipersepsikan itu mungkin tidak sedar bahawa tindakannya itu menimbulkan sesuatu tanggapan negative buat dirinya tanpa disedari… Tapi manusia yang membuat persepsi itu juga tidak sepatutnya menunding jari dengan persepsi sendiri tanpa menyiasat mengapa itu terjadi… Mengapa diceritakan aib yang kita sendiri tidak ketahui benar atau salah persepsi yang terjadi yang kita sendiri simpulkan sendiri… Dan yang orang yang dipersepsikan perlulah berlapang dada sekiranya teguran diberi… jadilah seorang sahabat yang adil dan tegurlah dalam keadaan kita tenang dan mohonlah pertolongan daripadaNya…


Kesannya… Apabila persepsi itu sudah menyebabkan aib kepada yang dipersepsikan, maka akan timbul lah masalah hati dikedua-dua belah pihak.. bahaya benar persepsi ini yang tidak disalur dengan sebaiknya… Orang yang membuat persepsi telah bercerita kepada orang lain tanpa terlebih dahulu bertanya kepada orang yang dipresepsikan, menjadikan orang yang dipersepsikan menjauhkan diri dan terus tenggelam kerana hilangnya keyakinan diri walaupun dia cuba untuk berlapang dada dengan teguran yang diberikan.. Allah… sungguh godaan syaitan itu sangat kuat dan berlebih-lebih kuat lagi andai ikatan persahabatan dibina atas dasar cintakan Allah… Namun bukanlah tiada jalan penyelesaiannya lagi.. Perlulah ada pembaikan daripada apa yang telah terjadi.. usah diulangi lagi.. jadilah seorang sahabat yang adil yang menyayangi sahabat bukannya menjatuhkan sahabat..

Maka.. jadikanlah Allah itu tempat mengadu segala perkara.. rapatkanlah hubungan dengan Allah.. mohonlah agar Allah sentiasa pandu perjalanan hidupmu.. percakapanmu.. tindakanmu.. dan perbuatanmu dengan cahaya ilahi.. jauhilah perasaan mazmumah antara muslim.. penyakit hati itu mampu merobohkan sebuah negara yang kuat dang ah sekalipun dengan sekelip mata..

Buat hati yang masih sedih… Ingatlah Allah sentiasa bersamamu walau dimana jua… Jika terasa diri bersendirian, tutuplah matamu dan rasailah kasih sayang Allah yang memberikan kamu peringatan dan ujian… Agar diri sentiasa dekat denganNya.. Apabila diri ditimpa ujian, maka Allah sentiasa mengingatimu.. Allah menyayangimu.. Sabarlah..


p/s : Klausa undang-undang : Orang Kena Tuduh (OKT) sentiasa dianggap sebagai pesalah dipandangan masyarakat sedangkan di dalam undang-undang seseorang itu adalah seorang yang suci dari kesilapan hinggalah dia disabitkan dengan suatu kesalahan dengan sahihnya. OKT… tuduhan tak semestinya orang itu bersalah kan?? =)

No comments: