expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

05 September 2011

cinta.. love.. hubbun.. sarange..


Assalamualaikum…


Cinta.. Hubbun.. Love.. Sarange..

Cinta itu datang mengetuk pintu hati tanpa dipinta..

Ia datang dan masuk ke dalam hati yang mengharapkan keredhaanNya..

Ia datang tatkala diri dirasakan masih belum bersedia memikul beban amanah cinta..

Amanah suci daripada Allah yang memberikannya..

Hubbun..

Tatkala ia datang…

Hati menjadi gelisah dan meronta-ronta..

Apakah perasaan asing ini? Mengapa namanya seolah-olah berada di dalam hati ini?

Sedangkan diri tidak pernah berbicara dengannya.. Allahuakbar.. sakitnya jiwa ini..

Kerana kebingungan dan kegelisahan yang mendatang.. mahu dipadamkan nama itu dari jiwa membuatkan hati bagai ditoreh oleh sembilu sakitnya..

Jasad bangkit di kesepian malam memohon pertunjuk Ilahi..


Ya Allah… Perasaan apakah ini? Rasanya aneh sekali.. Sakit sekali tatkala mahu dipadamkan namanya dari hati ini.. hatiku hanya milikMu.. Mengapa ku terasa seolah-olah ianya berbagi? Perlukah aku menerima kehadirannya? Aku sakit Ya Allah menanggung perasaan cinta ini tanpa jawapan yang perlu kupilih.. Ku mohon pertunjukMu.. Ameen..

Air mata menitis tatkala mahu solat.. manatap dan mentadabbur kalam suciNya.. Allah… Mengapa payah sekali untuk membuang nama itu dari jasad ini? Siapakah dia buat diri ini?

Lalu Allah membuka jalanNya…


Dengan nama Allah diri menerima lamaran cinta yang dihadirkan oleh Allah swt.. Subhanallah.. Terasa sejuk seluruh urat nafasku…

Apakah ini cinta Ya Allah? Hati terasa bersyukur ke hadrat Ilahi.. Dikurniakan anugerah tidak terhingga…

Dunia terasa nyaman.. seluruh badan terasa kedinginan.. hati membeku umpama ais yang sejuk… Urat darah seperti salju terasa hingga ke tulang… Ya Allah..

Diri tidak putus-putus berdoa agar tidak lalai dan leka dengan cinta itu… kerana diri masih belum cukup bersedia untuk mendirikan sebuah bahtera idaman.. syurga dunia yang dijanjikan.. Betapa perit diuji perasaan itu tatkala diri masih terdapat pelbagai halangan yang perlu ditempuhi..


Ujian datang satu persatu.. Terasa lemah urat saraf.. terasa jantung mahu disentap.. kerinduan yang datang bertalu-talu.. Allah.. Allah.. Allah..

Bimbangnya iman semakin hari semakin menipis dek godaan nafsu yang ingin membakar cinta dengan kemaksiatan..

Hati merintih agar Allah ambil kembali cinta itu.. diri ini takut ya Allah.. Bimbang ya Allah.. Tak tertanggung rasanya untuk memelihara cinta itu di saat ini..

Satu demi satu dugaan datang.. Sehingga membuatkan diri hampir-hampir berada di jurang neraka.. Allah.. Allah.. jiwa ini kelemasan.. tolong jiwa ini ya Allah..

Namun kasih Allah tidak bertepi.. dipaut dengan cahaya hidayahNya..


Ya.. memang sukar untuk bermujahadah untuk membersihkan karat nafsu yang menyelubungi cinta suci itu.. Namun pintalah kepada Allah seribu satu kekuatan.. Hadapi dengan tabah dan sabar…

Tarbiyyah diri sebaik-baiknya… InsyaAllah…

Moga cinta suci itu dimiliki lagi dibawah naunganMu ya Allah.. ameen..

No comments: