expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

25 October 2011

MERANCANG KERJA

Assalamualaikum...

Alhamdulillah baru sahaja selesai menjawab imtihan KIP 2041 tadi yakni HALAQAH USRAH dengan jayanya insyaAllah.. sudah berusaha, lalu dibulatkan tekad dan bertawakal kepada Allah yang memberikan kejayaan buat hambaNya. Adik-adik bilik ana akan meneruskan perjuangan mereka untuk paper petang ini pula.. Moga mumtaz adikku Mira dan juga Nana.. Anak kelahiran negeri penyu bertelur ni.. Huhu..

Masa yang berbaki sedikit ini mahu ana kongsikan tentang perancangan atau untuk cuti mid sem ni nanti. Kenapa merancang itu perlu? Supaya kita dapat melaksanakan sesuatu perkara dengan terancang. Teringat satu kata-kata "Kebenaran yang tidak berstrategi dan bersistematik dapat dikalahkan dengan kebatilan yang teratur dan strategik". Jadi, fikir-fikirkanlah kita ini di pihak mana ya.. Manusia itu perlu merancang setiap kegiatan dan penghidupannya agar sentiasa berpandukan apa yang disuruh oleh Islam. Ya memang benar kita merancang dan Allah jua merancang dan perancangan Allah adalah yang terbaik. Tapi itu bukan lah bermakna kita tidak perlu buat apa-apa dan hanya berserah kepada takdir yang membawa haluan hidup kita dimana. Ibarat sehelai daun yang jatuh ke dalam sungai dan hanya mengikut arus yang membawanya. Perancangan itu perlu dan orang yang merancang itu tahu apa keperluan hidupnya, tahu apa misi hidupnya dan tahu apa matlamat hidupnya. Lebih mudah, orang yang dapat merancang hidupnya dengan menyelaraskannya dengan perancangan Allah adalah orang yang kenal akan dirinya.

Sememangnya tidak semua perancangan yang kita mahukan itu akan beroleh hasil kerana yang mengetahui segala-galanya tentang hidup kita adalah Allah swt. Namun segala perancangan yang kita lakukan itu juga merupakan ilham daripada Allah yang menggerakkan hati-hati manusia itu dalam membuat keputusan dan tindakan. Sebelum merancang, pintalah kepada Allah supaya mengatur hidup kita sebaiki-baiknya. InsyaAllah akan dipermudahkan.

Hm2.. Ana telah membuat kesimpulan yang panjang sekali tentang PERANCANGAN ini. Jadi, what's my plan for this mid sem ye??

  1. Ambil lesen P untuk kereta. (Penting sangat2!!)
  2. Jaga my sister yang bakal dapat new born bulan 11 ni
  3. Tarbiyah Al Nafs ( nak charge batery iman dan tarbiah diri untuk sem berikutnya)

Sebenarnya ini baru draf awal untuk waktu cuti ni. insyaAllah akan cuba menyiapkan "kertas kerja" bagi cuti sem ana.. Moga ada penambahbaikkan dari hari ke hari buat diri ini yang hina... wallahualam...


p/s : Entry ditulis tanpa memikirkan apa yang mahu ditulis.. Minda bawah sedar??? Mungkin... Ikhlaskan niat menyampaikan untuk redha Allah...


No comments: