expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Pages

27 December 2011

Ups!! I forget again!!

Assalamualaikum..

Pernah atau tidak anda semua terlupa sesuatu dan cuba untuk mengingatinya kembali sehingga buat anda rasa gelisah dan kadang-kadang tak tenang, geram dan nak marah bila tak dapat mengingatinya kembali.. Ada juga orang yang tak kisah bila dia terlupa sesuatu.. Tapi orang akan kisah bila dia lupa sesuatu yang sangat penting dalam hidupnya.. Sebagai contoh orang yang memakai cermin mata mungkin akan rasa kehilangan jika dia lupa dimana letaknya cermin mata mereka.. Dan semestinya itu berlaku kepada diri saya sendiri yang bercermin mata.. Cermin mata bagaikan one part of my life.. tanpanya saya mungkin akan terjatuh di dalam longkang bila berjalan dan itu telah berlaku!! 



Cermin mata atau harta benda itu adalah perkara yang manusia buat dan kalau bergantung padanya memang hidup kita tidak akan kemana walaupun semua tu merupakan sebahagian tool dalam kehidupan manusia.. Tool yang memudahkan urusan setiap manusia mengikut kehendak masing-masing.. Tap macam mana kalau kita ni lupa siapa pencipta kita? Lupa untuk kembali dan bergantung harap kepadaNya?? Agak-agaknya la kan, ape jadi kepada kite ye? Allah itu tiada ganti, tiada dua dan lagipun Dia la yang menciptakan akal manusia untuk buat all the things yang kita use as a tools for us to going through this life.. kalau tak pakai cermin mata, sekuarang-kurangnya kita masih boleh meraba-raba dan nampak walaupun kabur bila nak berjalan.. Tapi kalau tanpa Allah, hidup kita ni nothing sebab we can't live without His permission.. Right?? Semalam di "taman syurga" yang diberikan oleh ayahanda ustaz nazri ada menerangkan tentang perkara ni.. tanpa Allah, kita tak mampu bercakap bahkan bernafas sekalipun.. Tapi He stiil give us anything we want in this world although human betray Him or do not obey Him.. Sebab Dia tak bergantung pada manusia.. Dia Maha Kaya..


Dalam kehidupan saya, diakui bahawa diri ini pernah terlupa dan terleka!!. Keep on blamming other things when something happen dan selalu sangat rasa sedih hati.. Bila muhasabah diri, still xdapat cari punca kenapa saya kehilangan semangat dan kekuatan saya yang dahulu.. Benar-benar kesesatan saya ini dan buta dalam mencari jalan pulang.. Terlalu sibuk dengan hal dunia membuatkan saya jadi buta.. Bukan saya menyalahkan kesibukkan itu, tapi diri saya sendiri yang membiarkan diri ini mengikuti jalan yang menghanyutkan saya.. Sesungguhnya jawatan itu satu ujian buat saya bila mana saya mula sibuk dengan gerak kerja, meeting dan sebagainya sehingga lupa untuk berterima kasih kepadaNya. Lupa apa tujuan saya dihidupkan di atas dunia ini. 

Dan saya kembali kepadaNya.. Merenung kesilapan diri di rumahNya.. Hurm.. sudah lama tidak berkunjung ke rumahNya sedangkan saya mengharapkan mereka semua berkunjung ke sana.. Selalu saya ingatkan orang lain bahawa Allah sangat benci kepada orang yang menasihati orang lain tapi diri mereka sendir tidak melakukannya. Terkena pada diri sendiri dan telah mengundang kemurkaanNya. Ya Allah.. patutlah lama dibiarkan saya ini sesat mencari jalan pulang dan alhamdulillah telah diberi jalan itu kembali.. telah diberi cahaya itu kembali.. dan yang diperlukan sekarang ini ialah kekuatan dalam diri.. Sahabat terdekat saya berkata kepada saya yang dia mahu menegur saya sebenarnya. Tapi mungkin bimbang saya terasa agaknya. Dia bimbang kerana saya sudah jarang ke rumah agam Allah.. Dan selalu sangat bersedih hati dan menyalahkan orang lain apabila berlaku masalah pergolakan dalam diri.. Dan kepada sahabat saya itu, tegurlah selalu diri ini..

Walaubagaimanapun Ya Allah.. i'm still searching for You although it's hard.. Please forgive me and help me to find my way.. =)

No comments: