expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Pages

10 April 2009

Cinta....


CINTA

Cinta itu cahaya sanubari
Kurniaan Tuhan fitrah insani
Dan dimana terciptanya cinta
Disitu rindu bermula..




Hmm… when we talk about LOVE, what will comes out on our mind? I think I know what it is. LOVE… Most of people will think about this when the word of LOVE comes out


LOVE… towards the lover
LOVE… towards parents
LOVE… towards friends
And the POWER OF LOVE is
LOVE TOWARDS ALLAH S.W.T (^_^)!!



But now, I don’t want to talk about that love accept LOVE towards THE LORD OF ALMIGHTY ALLAH S.W.T because that LOVE is the key towards other love. Am I right? Huhu… Please say yes…



LOVE TOWARDS THE JOB THAT WE DO…

Hehe.. kenape plak kite nak kena cintakan pekerjaan yang buat. Sebab ape ye? Bukan pekerjaan kite tu ader perasaan pun nak balas balik perasaan cinta kite. Huhu.. Ok lah may be it just my opinion and I want to share wif all of you. Kalau tak setuju, boleh la komen-komen kat blog ana ni pasal entry nie. Ana sudi membaca sebabrang kritikan yang membina. Huhu.. macam nak kena diadili waktu audition plak.



Kenape ana cakap kite perlu cinta pada pekerjaan yang kita lakukan tetapi dengan niat kerana Allah Taala dan pekerjaan yang kite lakukan tu adalah halal disisi Allah s.w.t. Baru dapat pahala ibadah. InsyaAllah. Ana katakana kite perlu cintakan pekerjaan yang kite lakukan sebab dengan kite mencintai pekerjaan yang kita lakukan itu, kita akan sentiasa bersemangat untuk melakukan walaupun susah macam mane sekalipun. Betul tak? It’s same just like if we love towards our lover, we will do anything for him or her although kite kena mandaki gunung yang setinggi Gunung Everest, dan lautan api juga sanggup diredahi.( ye ke? Kena api sket pun dah sakit2 masuk spital. Hehe). Macam tu la jugak dengan pekerjaan kite sendiri. Ana luaskan skop pekerjaan disini. The words pekerjaan is a worldwide meaning. Pekerjaan bukan spesifik kepada pekerjaan yang sedia ada sekarang tetapi juga ana maksudkan dengan apa sahaja aktiviti dan gerak kerja yang kita lakukan. Contohnya kita ditaklifkan untuk menjadi salah seorang ahli penggerak kerohanian di kampus kiter, dan kite sangat minat dan cintakan pekerjaan tersebut. Bile dah minat dan cintakan jalan dakwah itu, segala kesusahan atau kesuntukan masa tidak menjadi masalah buat dirinya. Walaupun assignment masih bertimbun tetapi gerak kerja tetap jalan dan assignment tetap siap dengan jayanya. MasyaAllah, hebatnye individu seperti itu.Huhu..(reflect myself). Kesibukkan tidak pernah menjadi obstacle untuk individu itu mengerah keringat untuk bekerja demi islam tercinta malah dalam pelajaran pun hebat. Memang rijal yang cemerlang dan gemilang la tu. =).



Kalau kite tak cintakan pekerjaan yang kite buat, mesti kita akan buat dengan sambil lewa sahaja. Huhu.. tak baik la macam tue. Seorang muslim tu perlu melakukan setiap pekerjaan dengan bersungguh2 dan jangan seperti melepaskan batuk di tepi tangga sahaja. Lebih2 lagi buat individu yang bergerak kerja untuk islam. Seorang da’I yang bagus takkan melakukan setiap pekerjaan dengan sambil lewa kerana dia tahu bahawa itu adalah amanah yang telah ditaklifkan buat dirrinya. Kalau tak buat amanah, apa jadi adik2? Hmm… B.E.R.D.O.S.A… Nanti macam mane kite nak jawab dihadapan Allah di akhirat kelak jika kita tidak menjalankan amanah yang diberikan kepada kita. Kan? (ana kena muhasabah diri sebab bile bercakap nanti kita bakal diuji dengan percakapan kite dan mungkin sedang diuji sekarang). Jadi kite kena buat sungguh2 setiap pekerjaan tue. Belajar pun kena cinta jugak.Bercinta dengan ilmu. Heheh..



Okeylah.. ana pun taknak lah menulis panjang2 sangat. Rasenye sahabat semua faham kot apa yang ingin ana sampaikan disini. Harap perkogsian ana ini mendapat manfaat kepada semua pembaca yang sudi meluangkan masa membuka blog yang tak seberapa ini. Dan ana bukanlah seorang ilmuan yang arif tentang segala perkara tetapi hanya ingin melontarkan pendapat berdasarkan pemerhatian terhadap diri sendiri dan orang lain. Sebagai peringatan buat diri ana juga.Akhir kata, cintailah apa sahaja asalkan ianya boleh membawa dirimu kearah cintanya Allah. InsyaAllah..



P/s: Penulis masih membina cintanya terhadap subjek TESL. Huhu.. dan mencari cintanya tehadap ilmu agama.(nak belajar kat Al Azhar!!!). Semoga penulis bertemu cintanya dan berjaya membina cintanya kepada ilmu Allah yang satu lagi nie. (TESL COURSE).

"Allah matlamatku"

No comments: