expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Pages

24 September 2012

IMPIAN KORBAN IMPIAN


Assalamualaikum…

Dah hampir 2 minggu saya tidak update apa-apa disini.. saya andaikan bahawa blog saya ini adalah kayu ukur tahap muhasabah saya dengan Allah swt. Apabila saya jarang menulis dan bermonolog dengan diri sendiri, bermakna saya kurang muhasabah diri saya. Moga Allah ampunkan diri saya ini. Di tengah kesibukan belajar dan berpersatuan kadangkala membuatkan saya lupa untuk memikirkan tentang diri saya. Moga Allah swt sentiasa memberikan hidayah kepada saya seiring dengan kesibukan sebagai seorang pelajar. Moga diri saya juga sempat untuk memikiirkan dosa, kemaksiatan yang saya lakukan walaupun sedikit kesedaran yang hadir supaya saya tidak terus leka.. itulah kehidupan seorang manusia yang sentiasa bermain tali diantara kebaikan dan kemaksiatan. Yang mana imannya kadangkala naik dan adakalanya jatuh.. namun diharapkan jatuhnya kita bukanlah sehingga tidak mampu bangkit lagi.. nauzubillah.. teruskan berjuang wahai diriku dan sahabat.. berjuang untuk kehidupan yang lebih baik di akhirat kelak.


Kali ini saya hanya ingin berkongsi tentang kehidupan saya dan diri saya yang punya impian. Impian yang terpaksa dikorbankan dengan impian juga. Melihat kejayaan seorang sahabat yang berjaya bergraduasi sebagai pelajar degree membuatkan saya menangis kerana dua perasaan yang berbaur. Pertamanya, terharu melihat sahabat yang sering bersama bergraduasi dan segak bersama jubah dan scroll yang diperolehi. Segala titik peluh, jerih, payah beliau terubat. Ayah sahabat saya tu pun turut menangis di sepanjang majlis konvo berlangsung. Bangga dengan percampaian anaknya. Dan perasaan kedua saya ialah.. bila saya akan memperolehi kegembiraan seperti beliau.. saya menjadikan beliau sebagai sumber inspirasi untuk berjuang sehabis-habisan demi impian saya dan juga membanggakan kedua mama dan abah.. mungkin bagi sesetengah orang menganggap belajar hanya sekadar untuk segulung ijazah itu bukanlah apa-apa. Benar.. tapi saya bukanlah sekadar mahu mengajar segulung ijazah itu.. saya juga mahu memperolehi ilmu-ilmu yang bermanfaat untuk digunakan di lapangan ummah. Cuma itu adalah satu kejayaan buat saya sekiranya dapat mencapai tahap yang tertinggi dalam kehidupan saya. Satu kepuasan.




Saya katakan bahawa impian saya perlu kepada pengorbanan impian yang lain kerana sememangnya di dalam diri setiap insan ada impian di dalam hidup yang diinginkan dan saya fokuskan disini adalah sebagai seorang gadis, wanita atau perempuan. Adalah impian saya sendiri yang saya terpaksa korbankan demi mencapai kejayaan di dalam pelajaran terlebih dahulu. Sebab saya melihat untuk memegang semua tanggungjawab serentak itu tidak mudah bagi saya. Cumanya say berserah kepada Allah yang mengatur hidup saya. Cuma yang mampu saya katakan ialah saya tidak mampu untuk memiliki pelbagai tanggungjawab dalam masa yang sama walaupun hati kecil saya rasakan bahawa saya mampu. Cumanya di alam reality saya bimbang saya tidak mampu untuk melunaskan semua perkara. Akhirnya yang dikejar tak dapat yang dikendong berciciran.. namun, Allah swt punya kuasa untuk memampukan saya..  Kita hanya merancang..

Buat adik-adik saya yang masih belajar dan menuntut ilmu seperti saya, jangan mudah putus asa di dalam menuntut ilmu. Teruskan belajar dan jangan buang masa. Saya teringat kata-kata mama                 “ "belajarlah selagimana mama dan abah masih mampu cari duit untuk ika belajar” . Buat adik-adik juga, manfaatkan masa muda dengan perkara yang bermanfaat dan jangan pernah leka dalam menuntut ilmu. Tinggi darjatnya disisi Allah orang yang menuntut ilmu.. selamat menuntut ilmu semua.. wallahualam.

p/s : moga dipermudahkan Allah untuk siapkan THESIS..


No comments: