expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Pages

28 September 2012

MAKHLUK YANG BERNAMA THESIS




Assalamualaikum…

Tinggal dua hari atau kurang daripada tu nak masuk bulan Oktober dan saya semakin gelisah dengan timbunan kerja yang banyak. Cuma saya tidak menampakkan kegelisahan dan jiwa kacau itu di depan semua. Biasalah dunia sebagai seorang student dan lebih-lebih lagi student tahun akhir macam saya ni. Timbunan kerja yang banyak dan juga program dan meeting persatuan yang tidak boleh ditinggalkan sepanjang hayat membuatkan saya kadangkala jadi blur nak buat kerja yang mana satu. Semua kene buat tetapi nak mana satu? Bukan saya tak mencatat kerja-kerja saya tu tapinye… mungkin kesilapan diri sendiri la yang tak pandai manage masa sedangkan tools semua dah ade… itu la kelemahan kita sebagai manusia yang selalu memberi alasan sedangkan semua tu dah ada depan mata..

Tengahari tadi saya dan kawan saya yang mesra lagi cantik ke kuliah helwi dan Alhamdulillah saya memang perlukan motivasi dari Puan Yani yang dikasihi merangkap kaunselor di KIPSAS ni.. penah je pergi bilik beliau mengadu sebab kerja MPP bertimbun dan dengan study lagi, persatuan lagi.. huhu… Selalu juga bincang program dengan beliau.. Puan Yani bagi pengisian tentang persediaan untuk exam.. bagi saya sendiri bukan itu yang saya risaukan… Exam itu biasa.. modus operandi yang biasa untuk setiap institusi pendidikan untuk mengetahui tahap pembelajaran pelajar.. bukan saya tak takut exam, Cuma saya lagi bimbang tentang momentum saya untuk study dan buat kerja-kerja untuk belajar ni.. kadang-kadang saya semacam terdengar echo di kepala saya menjerit.. THESIS!!.. MOCK TRIAL!!.. ASSIGNMNET!!.. EXAM!!.. walau bagaimanapun  saya bukanlah pengidap skizo tapi mungkin hanya psiko..

student life.. huhu.. Banyaknye cacing...
Tadi sempat bertanya camne dengan problem saya ni.. kerja banyak tapi tak tahu nak buat mana satu, tak tahu nak buat mana satu dan akhirnya tak buat.. hehe.. tapi saya bukanlah jenis yang pressure bila kerja tak siap. Bila banyak kerja saya lebih suka bergembira dan menggila dengan kawan-kawan  atau buat usrah yang best dengan adik. Tak pun mengacau orang-orangan di bilik saya... Huhu.. tapi dalam minda masih memikirkan camne nak settle kerja ni.. Puan Yani pun bagi la suggestion macam supaya listkan semua kerja dan susun ikut kepentingan.. heheh.. bukan saya tak buat… saya dah buat.. Cuma tak buat aje… hehehe.. Tapi saya tulis juga balik dan jadikan ia seperti dalam gambar bawah ni..


cantik tak???

Dalam talk Puan Yani tadi pun beliau ada bagitahu supaya seimbang dalam semua benda bila jadi student ni.. Psikologi, Mental, Fizikal, Rohani… Betul..betul dan betul.. saya setuju sangat-sangat.. sebenarnya nak dapatkan semua ni kan kita kene lah settlekan hubungan dengan Allah tu macam mana. Persoalan aqidah kita macam mana. Sebab aqidah yang sohih dan sihat ni akan melahirkan diri kita sebagai individu yang sihat juga dalam bab pemikiran dan perbuatan kita.. Ha.. bagi adik-adik usrah saya, ingat tau benda ni.. jangan sedih-sedih sangat.. Allah ada bersama kita.. Bila kita kenal Allah, kita akan taat padaNya dan taat rasulNya.. kemudia kita laksanakan ibadah pun kerana Dia dan setiap perkara kita buat kerana  Allah itu akn diberi pahala ibadah.. Apabila ibadah kita sempurna, akan membina hati yang sihat dan akhirnya membuahkan akhlak yang baik dimana akhlak ni memainkan banyak perkara dalam kehidupan kita.. kan?? Jadi Aqidah islam ni sempurna tak adik-adik?? Yee… sempurna.. bagus adik-adik..^^.. Alhamdulillah kita dilahirkan di dalam islam..Jadi sama tak dengan apa yang Puan Yani sampaikan dengan apa yang islam ajar?? Sama… itulah bestnye Islam..

hidup bersyariat.. hadiah bermanfaat..

Ape-ape pun saya kene berazam untuk siapkan kerja-kerja saya ni secepat mungkin.. huhu… sempat juga minta kebenaran Puan Yani untuk hantar kerja kelas next week.. Arigato Puan Yani.. hehe… Ok la ye.. sampai sini dulu ye… wallahualam.. selamat hari jumaat..


P/s : malam ni khabarnya ada ceramah ustaz don dekat padang kipsas sempena karnival kemerdekaan tak silap.. jom pegi jom.. ^^

No comments: