expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Pages

05 September 2012

Nikmat!!! TAPI...??


Assalamualaikum… kali ni saya update lagi.. Alhamdulillah.. semakin hari semakin diberi kekuatan oleh Allah swt untuk menulis disini..

Nikmaaaat.. tapi… tak semua orang mahukannya.. Hm2.. macam mana tu ye? Bila kita menyebut perkara yang berkaitan dengan nikmat sudah semstinga terbayang difikiran kita nikmat makan, nikmat kerehatan, nikmat syurga, nikmat tidur dan semua jenis nikmat tu pasti memberikan kesenangan dan keselesaan pada kita.. tapi nikmat yang saya ingin bicarakan bukanlah nikmat yang menjanjikan keselasaan tetapi nikmat yang nak tempuhinya perlu bersakit-saki dan penuh ujian..

Itulah nikmat yang saya rasakan sekarang.. Bukan mahu berbangga dengan apa yang saya ada tetapi hanya mahu berkongsi sebenarnya Allah swt itu bersikap adil kepada makhlukNya. Saya rasa nikmat apabila diuji dan membuatkan saya rasa sakit di dalam hati. Saya rasa nikmat bila Allah tak biarkan saya bersenang lenang di dunia ini.. saya rasa nikmat bila Allah swt membuatkan saya menitiskan air mata apabila menerima ujianNya. Kenapa nikmat?


Ianya menjadi satu kenikmatan apabila ujian yang datang di twistkan kepada perkara yang positif. Mujahadah nafsu daripada kemaksiatan di dalam hati dan tindakan dapat dilalui dengan mudah apabila segalanya ditwistkan atau diterjemahkan dalam perkara yang positif. Tatkala itu saya mampu tersenyum lebar biarpun ianya menyakitkan apabila saya dipertemukan Allah kepada kenikmatan berada di dalam jalan yang mana sunnahnya sangat mencabar..

Kadangkala saya bimbang juga jika niat saya bermujahadah ini semata-mata untuk mendapatkan imbangan daripada Allah swt.  Lalu apakah cara yan dapat saya kembali kepada niat agar ikhlas dalam jaan ini? Bermuhasabah Syuur Allah mendetikkan di dalam hati perasaan begitu..

Akhirnya, saya memohon kepada Allah swt agar memberikan nikmat yang saya perolehi ini juga kepada sahabat yang saya sayangi kerana Allah swt. Segala-galanya saya letakkan hanya kerana Allah kerana itu sahaja matlamat akhir buat kita semua sebagai hambaNya. Allah yang maha mengatur segala sesuatu. Saya kini mampu tersenyum di dalam duka dan moga Allah sentiasa memelihara hati saya agar saya tetap di dalam jalanNya. Tiada apa yang saya pinta melainkan pengakhiran yang baik.

Di saat saya gagal, saya sedih, saya berduka ataupun saya kepenatan, saya tahu itu semua tanda kasih sayang Allah buat saya..  ya Allah.. ku mohon agar diri ini tidak berpaling lagi dari hidayahMu.. sungguh!!

p/s : Moga titik hitam itu makin hilang.. T_T.. Bukan untuk saya je.. untuk awak juga.. (BZ)

No comments: