expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Pages

10 March 2009

Perancanganku vs perancangan Dia



Assalamualaikum.....


Hmm... ingatkan nak bercuti dari post something kat blog ni selame seminggu. Tapi, apakan daya. Tangan ana ni memang sangat gatal nak mengetuk2 keyboard laptop nie. Hai, sehari tak post rase cam setahun. Macam bercinta la plak ngan blog nie. Tak pe lah kan. Hmm.. baru je habis kelas.(actually tadi lectuer ramai yang tak masuk sebab masing2 busy). Ambil masa yang ade ni nak post tentang Pakar Arkitek Kehidupan manusia dan seantero alam ini. Siape lagi kalau bukan..... Allah Subhanahuwa taala... Dia sangat ramai peminat kalau antum semua nak tahu. ( kalau tak tahu, chek balik diri tu yer). Memang semua orang kenal Dia nie. Bukan setakat gunung je dia jaga and reka, tetapi setiap kehidupan manusia juga diaturNya. Allahu Akbar!! Terer sungguh Dia nie. Kehidupan pelbagai spesis yang ade kat bawah batu(contohnye ameba) tu pun dikawalNya.(orang cakap ulat dalam batu pun boleh hidup kan?) Memang tak de orang boleh tandingi Dia nie.( kalau ader yang mengaku die terer tu, tunggulah azab di akhirnya). Betul tak?Ana suke lah kat Dia nie. Actually Dialah Kekasih I. heheh..


Ok lah. Ana menyatakan bahawa Allah itu adalh arkitek kehidupan yang paling agung kerana jika kite semua lihat dan perhatikan kehidupan kita semua adalah di bawah kawalanNya dan telah diatur setiap perubahannya. Itulah dia sunnatullah. Ana ingin memberi contoh melalui kehidupan ana sendiri. Sebenarnye, perkara ni tercetus waktu kuliyah tadi. Huhu.. Ana insyaAllah akan fly ke Uk bulan 8 nanti. Tapi oleh kerana kemelesetan ekonomi, peratusan untuk melanjutkan pelajaran ke sane itu tidak lah seratus peratus. Niat hati nie memang dah excited nak pi Uk.(bumi Allah sume same, cuace je yang lain. huhu). Tapi tiba2 rase macm cemas dan bimbang. Hai, pergi ke tak ana nie. Tak tahu lah kan. Wallahua'alam. Ana tadi kena hantar surat tawaran yang ana dapat waktu first pendaftaran dulu untuk diberi kepada pihak pengurusan. Tak tahu lah untuk ape. Katenye untuk keselamatan dan akan dihantar ke Bukit Aman. (huhu.. seram je bunyi nyer, macm wat salah lak) Tapi, ana pelik sebab surat tu tak de pada ana sedangkan ana ni jenis simpan benda2 penting tue.(ye ke?hehe.. ye lah). Pus dicari tapi tak jumpe. Parents kat umah pun duk pening kepala. Semua fail dikorek tapi takder. Lecterurer plak ckp, no offer letter, no England. Huhu.. Then terfikirlah ana. Hmm... tak pe lah yang penting ana dah usaha yang sebaiknya. Kadang2 kita nak sangat pergi ke suatu tempat, tapi kite tak dapat sebab Allah dah tetapkan begitu. Kadang2 kite ni dah belajar sungguh2 dan dapat result pun best, tapi tak dapat jugak ape yang kite nak. So, ana kembali kepada Allah. Jika kerana surat tu tak de dan ana tak dapt ke UK kerananya, ana redho kerana ana tahu mungkin ader hikmah Allah jadikan begitu. Dalam hati, beristighfar panjang agar ditenangkan hati nie. Hmm.. Alhamdulillah dapt berfikir dengan rasional. Jika pergantungan pada Allah itu kuat, maka kita takkan bimbang dengan setiap ujian yang berlaku ke atas kita sebab diri kita nie sentiasa dalam pemerhatian Arkitek kita smue. Kan?But before that, kenalah usaha dulu. Jangan berserah bulat2 macm ajaran sesat Qadariah tu(kalau salah betulkan eik).Kan?


Jadi, kita merancang, Allah juga merancang dan perancangan Allah adalah yang terbaik. Ana akan pegang ayat ini sebagai penguat diri ana. Percaya tak kalau kita betul2 yakin dengan ayat nie, kita akan mudah untuk tempuh ape2 dugaan sekalipun kat dunia nie. (mesti kate betul ye sebab memang betul pun). dalam merancang tu, perlu ader usaha+doa+iltizam dan akhir sekali tawakal lah pada Allah yang menentukan hala tuju kita semua. Ingat jugak ayat nie, Allah takkan mengubah nasib sesuatu kaum jika kaum itu tidak mahu berubah. Ader je ketentuan yang boleh diubah dan yang tidak boleh diubah. Yang penting, kena yakin betul2 setiap yeng berlaku ade hikmahnya kan?=)



Akhirnya, ana pinta doa kalian agar segala urusan ana dan sahabat2 ana dipermudahkan Allah. Bukan tak berharap untuk belajar di negara orang. Tapi biarlah kita mengambil sikap untuk berada dalam keadaan yang OPTIMISTIK.(pinjam kate2 teman ana aka private adviser). Yakni,expecting the best in this best of all possible worlds. Buat betul2 dan berusaha dengan kadar kesungguhan yang terbaik. Akhirnya berserah pada Allah. Ok... Got to go now bcz i've usrah wif my ustaz at balai islam rite now. Almost 3.4opm. Huhu.. last but not least, pray the best, do the best and insyaAllah get the best. Assalamualaikum...


"Allah matlamatku"

2 comments:

Anonymous said...

testin testin...

Unknown said...

untuk nurul atika :)

insyallah, setiap yang berlaku itu ada hikmahnya

moga urusan anti dipermudahkan olehNya, kerana Dia yang Maha Mengetahui Setiap Sesuatu...