expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Pages

12 April 2011

BIG SUPRISE!!??

Assalamualaikum sahabat-sahabat yang disayangi kerana Allah sekalian.. Alhamdulillah ana berjaya membuat capaian internet dari rumah melalui broadband kepunyaan my big brother kat umah ni.. Ada masa untuk post entry baru di blog yang usang ini. Dan empunya blog ini sudah mula rindu kepada studynya di kolej.. kesibukannya bermeeting.. suka dan duka waktu menuntut ilmu dan juga dengan kertas-kertas dan buku-buku yang agak penuh di meja study untuk buat assignment.. huhu.. Agak-agaknya bila dah grad dan dah tinggal dunia study mesti rasa lagi rindu kan?? Takpe la.. kita akan membudayakan budaya belajar dalam kehidupan seterusnya pula ye..

Hm2.. Big surprise?? Kenapakah? Limaza? Why? Sebenarnye ana terkejut bila buka television di rumah ni. Bukan terkejut sebab mama dan abah beli tv plasma ye? Atau beli home theater .. (sememangnya itu hanyalah membazirkan wang!!). Tapi sebab terkejut dengan program televisionnya. Okey.. ana memang dah lama tak bukak television melainkan hanya membaca di blog dan berita secara online sahaja di lappy ana yang comel dengan capaian stremix university di KIPSAS dan memang tak bukak langsung tentang berita artis paling hot atau artis bercerai dalam murai.com atau ape-ape sahaja yang berkaitan dengannya. Huhu.. jadinya, bila buka semua channel buat ana agak terkejut dan berfikir panjang serta terdiam seketika.. Hm2.. Tengok ada lagi program Akademi Fantasia, lepas tu ada pulak program Ada Berani Ke? 1 vs 0 (macam tu kot nama programnya), lepas tu program nyanyi-nyanyi ape ntah lagi. Huhu.. yang pasti ana tengok kebanyakan program disertai oleh remaja MELAYU macam ana dan kite semua yang dalam lingkungan ana.. Kemudian ada pula yang bertudung pun bergelek sakan dan seumpama dengannya.. Hm2.. Kemudian ada la program khas untuk negeri Sarawak sebab nanti akan ada PRU negeri Sarawak ( Mungkin PRU13 pun tak lama lagi dah.. SILA DAFTAR PEMILIH BAGI YANG LAYAK YE). Yang tuuuuu.. no comment.. ana ada pendapat ana sendiri tentang sistem kempen ni.. Belajar dalam Undang-Undang Perlembagaan Persekutuan ada menyatakan di dalam Bahagian 8 mengenai PILIHANRAYA dimana perlu melantik satu badan BEBAS untuk mengelolai prosese PR berjalan dengan adil dan bersih.. Hm2.. Adil adalah meletakkan sesuatu pada tempatnya.. hm2.. xnak comment panjang-panjang pasal pilihanraya ni.. sekadar nak apply apa yang ana belajar sahaja..

Berbalik kepada isu program television tadi.. Ana terfikir bagaimana bangsa MELAYU nak maju dengan disumbati program-program hiburan macam tu ye? Adakah kita hanya mengejar popularity yang ada turun naik dan kadangkala turun terus tak bangun-bangun tu? Dimana kesedaran kita tentang kepentingan ilmu dan apa perancangan kita untuk membina bangsa yang maju?? Majukah kita dengan lambakan hiburan yang melampau-lampau itu?? Majukah kita dengan budaya-budaya luar yang semakin memadamkam budaya dan adat resam melayu itu sendiri??? Kita melatah apabila hak Raja kita dipertikaikan.. Kita melatah andai agama kita di dihenjak2.. Kita marah apabila bahasa kita dipolitikkan.. Tetapi… Bangsa kita sendiri yang membawa budaya luar dan akhirnya budaya kita lupus ditelan zaman.. Bagaimana tu ye???

Hm2.. bimbang juga dengan pengaruh television ni kerana walaupun ibu bapa menjaga anak-anak mereka daripada gejala social di luar, di dalam rumah lagi banyak godaannya rupanya. Buka je tv dan terpampang depan mata filem lucah dan sebagainya.. Hm2.. Apa lagi kalau ibu bapa tidak memantau apa yang anak mereka tonton. Allah.. cabaran ibu bapa di masa hadapan (sambil tunjuk pada diri sendiri yang bakal jadi ibu nanti) lagi banyak nampaknya.. Huhu.. Teringat ada satu kes dimana seorang budak boleh melakonkan perbuatan lucah yang ditontonya bersama sepupu.. Huhu.. Bukan depa duk jadi lagu tuh sebab orang ajak atau kawan-kawan ajak.. tapi depa duk tengok cita tu.. huhu.. Kuat lagi pengaruh tv dari kawan-kawan nampaknya..

Apa-apa pun sahabat-sahabat semua, untuk mengawal dan menguasai arus globalisasi ni memang payah seandainya kita tidak berkuasa. Pada pendapat ana, untuk menghadapi segala fitnah akhir zaman ini hanya dua perkara sahaja.. AKIDAH DAN TARBIAH. Akidah itu adalah kekuatan agama dan juga tarbiah itu adalah didikan. Bagaimana nak mengukuhkan akidah dan tarbiah?? Bermula dengan diri kita sendiri terlebih dahulu.. Ingatkan sahabat-sahabat, nasihati adik-adik dan peliharalah diri kita dan keluarga kita daripada azab api neraka Allah yang amat pedih.. Bagi diri kita (yang umur mungkin dah nak dirikan rumah tangga) sebelum membina sebuah keluarga yang soleh, lihat diri kita, tarbiah diri kita terlebih dahulu. Dunia semakin mencabar dan cabaran buat kita berlainan dengan ibu bapa kita sebelum ini. Persiapkan diri anda untuk berjuang merentasi arus kemodenan dan kejahilan. Jangan difahami konsep Baitul Muslim itu cuma kehidupan yang membahagiakan semata-mata.. padanya ada tanggungjawab yang lebih besar menanti.. itulah tugas khalifah di dunia ini yang mana gunung sendiri hancur kerana takut kepada tanggungjawab yang besar itu. Namun kita manusia dengan angkuh menerimanya.. Jadi, fikir-fikirkanlah bersama.. Moga Allah sentiasa bersama kita..Wallahualam..


p/s : asif(maaf) entrynya agak berterabur ya..

No comments: