expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Pages

18 July 2014

Baby sitter di bulan Ramadhan

Assalamualaikum...

Baru dapat merehatkan badan...kejap lagi nak kena ke dapur pulak prepare untuk berbuka..walaupun berbuka sorang-sorang sebab mama dan abah berbuka di tempat berniaga...

Subhanallah..astaghfirullahalazim...hari ni anak saudaraku yang lelaki si alif tu memang menguji kesabaran cik ika dia... Tidur sekejap je lepas zohor tadi... Lepas zohor dia berjimba.. Panjat meja ni... Masuk bilik cik ika dia ni... Amek bekas pin cik ika dia... Ya Allah..tawakkal je tadi sebab tadi tengah solat.. Sejadah aku pun habis henyot dibuat oleh budak bertuah alif najmi...

Kakaknya..najihah dah pandai urus diri..lepas menyusu terus tertidur.. Aku tak kisah sangat... Kadang-kadang minta najihah tengokkan alif kalau aku nak solat.. Mama dan abah plak kena uruskan makanan untuk niaga.. Jadi aku kena look after anak saudara aku ni kalau aku cuti kat rumah..

Aku terpaksa buat sekatan kat pintu bilik aku..pintu bilik mama...takut alif terjatuh dari tingkap bilik... Aduhai...sabar je la cik ika ni alif...huhu..

Tadi aku uruskan kakaknya nak ke tandas... Biarkan alif minum susu...dia dah pandai... Jam dah pukul 6.. Lewat sket nampaknya kak ila hari ni... aku sempat la buat air oren letak dalam peti...keluarkan ikan dalam peti.. Ingat nak buat singgang... Actually badan aku dah lembik dah tadi..huhu.. Penangan mengejar si alif... Aku tengok alif.. Tu dia... Habis susu die pegi simbah kat badan dia... Kusyen kerusi pun habis basah... Ya Allah.. Sabar2... Aku geleng kepala... Alif.. Alif... Buli cik ika ni... aku basuh badan die...

Tak lama kemudian kak ila sampai...alhamdulillah..huhu.. Penat dah melayan si Alif ni.. Aku mengadu pada kak ila... Si Alif buli cik ika dia hari ni... Nak balik tadi dia melambai-lambai... Huhu.. Tak nak kawan Alif dah lepas ni... Cik Ika tak nak layan...

Ape-ape pun aku terfikirkan macam mana la aku nak jaga anak sendiri nanti.. Nak-nak kalau yang keluar hero-hero geng bas sekolah... Tudia... Memang jadi ibu ni sangat menguji kesabaran ye... Kena banya istighfar... Supaya Allah mudahkan... So...aku solute pada ibu-ibu yang sibuk bekerja dan jaga anak-anak.. Jaga umah tangga...  24 jam tak berhenti melayan karenah anak-anak.. Jaga suami..dan macam-macam lagi...

Pesanan pada bakal anak-anak aku nanti... Bulan-bulan puasa jangan dera ibu.. Jadi anak yang baik dan sopan... :)

No comments: