expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Pages

23 July 2014

Persediaan Perkahwinan

Assalamualaikum...

Persediaan perkahwinan... Aku tak berniat langsung nak cerita ape preparationku untuk perkahwinan nanti.. Cumenye.. Aku saja je tadi view blog-blog pasal persediaan perkahwinan

Overall..semua cerita bab prrsediaan material... Photographernye...dan lain-lain.. Ade juga yang sampai stress... Hurm...sampai macam tu sekali ye... Banyaknye bajet mereka sebab sampai tempah mak andam ape semua... Tak dapat jumpe wedding photographer dan pakej mak andam pun sampai stress dan migrain...Allahuakbar...huhu...

Aku tahu.. Majlis perkahwinan adalah hari yang bersejarah...tapi bagi aku tak perlu nak stress bab benda tu semua... Yang akan aku bawak dalam alam rumah tangga bukannya mak andam...bukan juga gambar-gambar photographer yang aku rasa kalau belajar photoshop pun kite boleh dapat gambar yang cantik-cantik.. Pelamin yang perlu vogue bagai... Bukan itu semua yang akan di bawa... Hakikatnya kalau buat semua tu, kita akan bawak hutang lagi ade la...

Jadi apa yang perlu dibawa? Hurm... Persediaan dari sudut ilmu..rohani...fizikal dan juga mental... Aku tak pandang rumah tangga itu hanya sekadar untuk memenuhi keperluan insani... Bukan sekadar mencantikkan rumah dan tangga... Tapi dari segi macam mana kita sebagai suami dan isteri nak mengemudi rumah tangga agar sampai ke destinasi yang Allah redhai... Satu tugas yang berat untuk kita galas... Fikir bagaimana mempersiapkan diri untuk menjadi ibu dan ayah... Beri didikan agama.. Dan bentuk generasi yang soleh solehah...

Aku tak buat persediaan untuk berkahwin sampai pening nak fikir siapa photographer...siapa mak andam... Sebab itu bukan keutamaan yang perlu untuk kita cari.. Alhamdulillah..segalanya berjalan lancar dan bagi aku cuma mengharapkan majlis yang sederhana ini berjalan lancar dan mendapat redha Allah...biar jadi ibadah... Yang penting...tak meminjam beribu-ribu dengan bank untuk buat majlis yang dasyat-dasyat.. Tak perlu semua itu...

Bukan aku tidak meraikan adat...tapi biar seiring syariat.. Bersederhanalah... Itu saja aku mahu kongsikan... Hanya sekadar pandangan... Berkahwin itu memang sekali seumur hidup insyaAllah.. Tapi yang akan kita bawa dan galas sepanjang pernikahan adalah tanggungjawab... Maka pilih mana satu yang aulawiyyat untuk di jadikan persediaan yang sebenarnya... Wallahulam....

No comments: