expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Pages

28 March 2011

Final Exam Day 1....

Assalamualaikum...

Alhamdulillah hari ini bermulalah final exam ana dan dimulai dengan subjek ASU2142 yakni Al Arabiyyah Lil Al Syariah.. Tadi exam dekat dewan utama yang sangat sejuk dan selesa. Mula-mula masuk ana terus menuju ke tempat duduk depan sekali. Kenapa depan sekali?? Sebab tak mahu terganggu dengan gelagat orang lain. Bila duduk di hadapan. xnampak apa yang orang lain buat kat belakang.. Kami exam sekali dengan budak tahun 3 Syariah Undang-Undang.. Bile pandang kiri dan belakang, kelihatan sahabat seperjuangan turut sama mengambil ujian pada hari ini. Cumenye subjek kami berbeza. Kelihatan buku-buku akta yang diletakkan di atas meja.. Huhu.. macam mane la ana nanti bile dah final year.. kecut perut jugak tengok kan.. Tu la life budak-budak law kalau nak tahu.. Belum lagi dah naik degree.. patutla budak law ni memang jenis ulat buku.. Buku akta, Perlembagaan dan macam-macam lagi.. huhu..


Bila tengok sahabat-sahabat di sisi rasa macam ada aura plak.. Rasa semangat nak berjuang bersama-sama.. Sebelum start jawab exam, kami berbalas pandangan dan tersenyum.. huhu.. macam dalam medan perjuangan tuh.. Best2.. Di dalam dewan utama yang besar tu kami bersama-sama berperang di medan ilmu dengan senjata kecil kami.. Ha.. kecil bukan sebarang kecil.. kecil tapi penulisan yang dizahirkan tu mantap-mantap insyaAllah..

Dalam kesejukkan tu ana dan sahabat-sahabat menjawab exam dengan sebaik mungkin.. Nasib baik ana pakai jeket dan memang dah agak memang Dewan Utama sangat sejuk air condnye.. huhu.. Boleh rase kejang tangan kadang-kadang tu.. Sesekali ana merehatkan tangan dengan dan menggosok kedua belah tangan.. Huhu.. Sejuk-sejuk.. otak pun macam nak beku sekali kot..


Waktu jawab exam tu rase lapar pun ade jugak. Tapi baru je lepas makan. Hm2.. memang otak memerlukan banyak tenaga untuk berfikir di petang hari.. Dengan menjawab bahasa arab lagi.. huhu.. Rase macam dah buat eksperimen ape je.. kejap2 belek paper ni, kejap2 pusing kertas lagi.. atas meja tu dengan kad matrik, slip exam, paper, alat tulis.. Tengok sebelah.. Allah.. lagi la.. dengan buku akta lagi nak belek.. dasyat2..


Alhamdulillah ana betul2 menggunakan masa sebanyak 3 jam untuk jawab exam hari ni.. lepas je keluar dewan, muka dah macam ape je.. macam ikan kekeringan kot.. Rase macam xdaya dah nak fikir sebab memang dah perah betul2.. Keluar dewan terus pergi kefe.. hehe...

Esok ade lagi paper.. Subjek Sistem Kehakiman Islam.. Semoga Allah permudahkan segalanya.. InsyaAllah.. Perjuangan di medan pelajaran.. jangan sampai kita membuat fitnah kepada golongan yang memperjuangkan agamaNya dengan study xjaga betul2.. jangan kita hanya semangat bercakap tetapi tanggungjawab sebagai pelajar tak jaga.. Dakwah no 1 tetapi ingat.. belajar bukan no 2.. wallahualam.. salam... =)

No comments: