expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

29 March 2011

Sedang Mengkaji Sesuatu..

Assalamualaikum sahabat-sahabat semua...

Alhamdulillah hari ini dah masuk hari kedua minggu exam ana.. Hm2.. Sempat lagi NI menjenguk blog ni sekali-sekala melihat komen dan juga pelawat blog ni.. Syukran kepada yang melawat ye..

Sekarang NI sedang membuat kajian mengenai Baitul Muslim dalam konteks pasangan yang berada di dalam gerakan Islam.. Ramai yang cakap NI ni asyik cakap pasal BM aje.. Nak kahwin dah ke? Persoalan itu dah jadi permainan dah bagi NI. InsyaAllah jika ada jodoh ade la tu.. Tapi fokus NI bukanlah kepada keindahan hidup berdua tu.. NI mahu membicarakan tentang sesuatu yang lebih mendalam daripada itu.. Macam kita tengok buah limau yang tak dikupas lagi.. Nampak sedap kan?? Tapi kita cube kupas kulit buah limau itu untuk mengetahui tentang isinya pula..

NI mungkin seseorang yang belum mengalami kehidupan BM tu tetapi NI nak tahu sangat kenapa lah ramai di kalangan muslimat yang aktif di dalam gerakan Islam sewaktu bujang tiba-tiba koma, lesu dan tak hidup terus apabila sudah bernikah walaupun pasangannya juga merupakan seorang yang aktif dalam gerakan Islam.. Itu yang NI nak kaji sangat-sangat...

Apabila ada adik-adik yang nak berBM, soalan pertama NI pada mereka ialah apa matlamat anda dan apa impian anda? Rata-ratanya semua menjawab masih belum fikir lagi.. tak tahu lagi.. tak fikir lagi.. Jadi.. macam mane nak bina BM kalau matlamat untuk diri sendiri pun ndak ketahuan lagi wahai adik-adik NI sekalian.. =).. Bukan tak bagi, tapi kena fahami dahulu konsep BM tu yang sebenarnya.. NI bukan seorang yang arif tetapi aplikasi daripada apa yang NI belajar.. Imam Hasan Al Banna pun menekan aspek faham di dalam bukunya Risalah Ta'lim...

Ok la.. NI nak study dahulu ni.. InsyaAllah nanti NI akan ulas dengan panjang lebar tentan ni ye.. salam..=)

No comments: